knäckt tunnel vector mtn:(

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
ja då var tunneln knäckt.skit kul måste jag säga.

jag kom å hoppade lite igår och landade på vändrullen.balataremmarna gick av.

mja nu har jag bytt remmarna och idag när jag var ute och körde så hittade jag en extremt tråkig upptäckt....
på ena sidan är det bucklig och sprucket.på andra sidan är det bara buckligt.är runt bakre boggieinfästningen det har skadats.

kan det gå att räta chassiet?
den ska in på yamahacenter på måndag där jag köppte den.riktigt tråkigt att det ska bli så här när all snö börjar komma.....
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
jag kom å hoppade lite igår och landade på vändrullen.balataremmarna gick av......
Det blir ju ett grymt brytmoment när du våldar så pass med en skoter med så lång boggie och landar på bakrullen vilket det faktum att balataremmarna reste bekräftar :eek: ....inte konstigt att det går sönder.....hade det inte varit Yamaha hade den varit totalknäck ;)

Lynx RE eller Polaris RR istället kanske med denna körstil, en mountain ska man behandla som kärestan när det bär till....mjukt å fint.....om du våldar drabbar det bara dig själv i slutänden :D

/Matti
 
2 sept 2007
14
0
1
Pajala
har samma på min vector mnt -05a
har oxå spruckit där bak vid boggie fästet!!!!
men det har nog att göra med att förra ägarn kört med kälke.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
okey.men tror ni man vågar köra nu innan den ska in på rep då?har trotts allt en spricka också.

mja men asså jag gör ju inga sledneckshopp precis.tycker det är väldigt konstigt att det tog såg jävulskt.
 

kråkan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Typiskt. Men som sagt inte ett bra sätt att landa på.. Inte ens med en kort skoter är det lyckat. Finns ju INGEN dämpning åt det hållet som hjälper till... Borde gå att rikta och kanske sätta nån aluminiumplåt på insidan som stagar upp det skadade området.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
jo asså jag vill inte börja dra in försäkringsbolaget nu mitt i vintern.får vän ta tills sommarn isf om det ska bytas tunnel.men den ska ner till yamahacenter iaf så får vi se om det går att rikta,laga och förstärka.

vore ju som kul att ha skotern när snön börjar komma
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
har samma på min vector mnt -05a
har oxå spruckit där bak vid boggie fästet!!!!
men det har nog att göra med att förra ägarn kört med kälke.
En mountain skall varken tokhoppas eller dras kälke med.....då har man köpt fel skoter:rolleyes: Det blir för mycket brytmoment helt enkelt.....med den långa boggin och tunneln.....fysikens lagar! Ska man hoppa med mountain skall man landa mjukt i minst ½ meter mjuksnö :D

mvh / Matti
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
hehe:paldrig att jag kommer sätta mig på en yamaha som är kortare än 365 och 44mm kammar.


sen går det ju att hoppa så länge det inte är sledneckshopp men man får inte landa som jag gjorde dvs på vändrullen.landar du platt blir det ju predcis som attt du hoppar med en kort...
 
Last edited:

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Vet att dom som har dubbat mattorna och backar över stänklappen knäcker tunnel bakom bakre boggie infästningen. Därför -06 och frammåt dom ha andra stänklappar på RX1an.. fast ni verkar ju haft sönder dom vid infästningen.. och inte bakom.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
jajjemensan.men är du helt säker på det där med chassiet?

har svårt att tro att plasten i stänkan skulle hålla bättre än chassiet.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Iaf vad jag har läst på jäkar sidorna. Där kör folk med dubbat. Vet att min korta 05a drar ihop fjädringen nå djävulst så fort som stänklappen hamnar under mattan. Och jag har inte dubbat.... 06orna har en helt annan modell och vinkel på lappen. Men Kolla hur lappen sitter, inte direkt så du bara drar lös den....
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Sen är det ju troligt att chassit ger vika bakom infästningpunkten om du bara kör själv på den... eller ?
 

kråkan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Var och bokade service idag och vad stod där helt sönderskruvad om inte en vector MTN med knäckta grejjer lite överallt.... Riktigt snyggt kört.... HEHEHE!!!
 

kråkan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Jo, I Luleå. Den hade blivit av med tunnel mm när jag kom in. Såg riktigt fin ut den nya tunneln som låg och blänkte på golvet.. Men det var inte vackert det gamla... Framförallt inte boggien!!! HEHE
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
var ju bara nå stag i boggien som var trasigt?
nya tunneln ser finfin ut.

ajja har fått tebax den och den ska väll mest troligt tillbaks dit nu pga en del problem.
bla så är inte fotholken fastnitad som den ska.bromsoket lossnade efter 1-2 mil.
kylaren som jag tom frågade om den var utbytt(svar ja) är inte utbytt utan riktad
men som tur är så går det att resonera med dom och jag får kompensation och grejjerna åtgärdade.så ***** less på att stå utan skoter hela tiden bara.

känns lite illa att jag blev lovad att den INTE skulle rappa på mattan.men visst fan gjorde den ju det.nu sitter det dock no-slip på den men det har ju jag fått betala.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
ja nu är nya tunneln trasig.
fan va less jag är.
köper en skoter för att den ska hålla.osså håller den tamefan inte någonting.
kan det vara så att det är något fel på skotern?
har någon annan haft problem med tunneln?
har inte gjort något större hopp nu med den nya tunneln.
 

woll

Välkänd medlem
2 feb 2008
104
0
6
:hahaha:. ursäkta RotaX447, men vissa personer förföjs av oturen... du är inte ensam.(är en av dom otursförföljda:( ) Fan. hur många dar har du kört med den senaste tunneln?
Är det sprucket runt boggieinfästningen igen?
det låter väldigt konstigt om du inte har hoppat speciellt mkt.
förstår att det är surt och lämna in den en gång till.
eller kommer det bli ett byte? kanske till en halvlång lekskoter?
 

Bean_75

Välkänd medlem
20 nov 2006
322
0
16
Luleå
De kanske helt enkel är fel maskin för dig? En mtn maskin ska köras i puder inte hoppas & smiskas led med. Den är inte riktigt byggd för de....