knäckt trailningarm.............

OrrenXLT

Välkänd medlem
1 jan 2000
404
0
16
Råneå Sverige
nån som vet om det är vanligt att bulten till tralingarms fästet vid fotstödet brukar gå av utan anledning. var ute å körde en sväng idag och när jag stannar upptäcker jag till min fasa att vänster tralingarm släpar efter marken. Nu är de väl en härdad bult också som kommer bli jättekul o få ut när den har gått av ett gängvarv in i hålet......
 

Slappa

Medlem
1 jan 2000
22
2
3
Arjeplog Sverige
RE: knäckt trailningarm............

naee.. dom brukar aldrig gå av! men det ska inte vara några problem att få ut den om du har en grispick.
 

X_rated

Välkänd medlem
1 jan 2000
144
0
6
Borlänge Sverige
RE: knäckt trailningarm............

Grispittar är värdelösa.
Försök att svetsa fast en mutter utanpå bulten och dra loss den, brukar funka för mig när man har av bultar.
 

Slappa

Medlem
1 jan 2000
22
2
3
Arjeplog Sverige
RE: knäckt trailningarm............

om den gått av innuti så går det nog inte svetsa fast något skulle jag tippa.. men de ju bara borra hål i bulten och sen dra lös den me griseknoen
 

OrrenXLT

Välkänd medlem
1 jan 2000
404
0
16
Råneå Sverige
RE: knäckt trailningarm............

[Uppdaterat: Senast editerat den 26-Dec-03 kl 03:58 PM (CET)]det var värre än jag nånsin kunde tänka mig att få ut den där bulten, först borrade jag ett hål rakt igenom hela bulten så spänningen kanske skulle släppa, sen provade jag borra ett lite större hål och knackade in ett torx bits(modell större). och det funkade,, trodde jag tills jag såg att det var torx bitset som skruvat sig ett halvt varv på mitten....

happ då värmde jag utifall att det skulle finnas loctite som höll fast skiten, sen borrade jag två små hål brevid det stora och knackade in en spårmejselbits och, värmde mera och härjade ganske mycket med en "impact driver". Häpp inte det heller. nu la jag ner det där med att försöka skruva ut bulten och borrade istället ut den och provade gänga om hålet, det gick bra en bit men sen tog det stopp, jag har troligtvis borrat lite snett så för polaris har varit så klyftiga så dom har satt fästet lite vinklat framåt, men jag har borrat rakt in från sidan. suck.... nu ska ja borra bort alla gängor o dra en genomgående bult genom allt...

 

OrrenXLT

Välkänd medlem
1 jan 2000
404
0
16
Råneå Sverige
RE: knäckt trailningarm............

till råga på allt måste jag göra samma sak på andra sidan för den bulten gick också av när jag skulle se hur hårt den kunde sitta...
men det var nog lika bra det för de var en spricka i den så den skulle nog bara hållit några mil till...
 

indy400

Välkänd medlem
1 jan 2000
534
0
16
36
Östersund/Vigge
RE: knäckt trailningarm............

om torx vred sig så e det ju dålig kvalite....
men svetsa fast en mutter, spela ju ingen roll om det är av en bit in.....!!!
 

diablo666

Välkänd medlem
1 jan 2000
198
0
6
Borlänge Sweden
RE: knäckt trailningarm............

Jag har varit med om att fästet har flyttat sig bakåt ett par cm på några polarisar, jag har fixat 4 st tror jag.....
Byt ut hela fötstödet med fästen och allt som trailingarmen sitter i. Det är ett alltialltkit man köper...
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
RE: knäckt trailningarm............

Hej! Jag har gjort likadant på min förra skoter och det var ett rent helv..e att fixa.
Jag gjorde som du borrade 5 mm och gängade M6 men när jag gängat in halva tappen så gick den AV argh.(trots alu smörjmedel)
Så jag tog bort hela skiten och det var inte
ett så litet jobb,sitter med ca:25-30 nitar mer eller mindre svåråtkomliga.(oljesidan)
Men när skiten var borta så svetsade jag dit en bultskalle värmde och den släppte hur lätt som helst.
Ja dom sitter med locktite så nästa gång du ska ta bort VÄRM,på edge chassiet sitter det en genomgående bult.
Inte för att jag förstår varför det ska ta så lång tid för dom att göra en sådan konstruktion.
Tror att delen som du behöver kostar ca:1000:- Lycka till det behöver du ;)

Mvh: Bola............
 

ockelbo8000

Välkänd medlem
1 jan 2000
718
0
16
37
Södra Prästholm, Råneå
RE: knäckt trailningarm............

[Uppdaterat: Senast editerat den 27-Dec-03 kl 07:57 PM (CET)]Va snackar ni om, han ska ju inte byta nått, han skulle ju bara dra en genomgående bult i stället. borde funka lika bra ändå!
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
RE: knäckt trailningarm............

Vet du hur det ser ut!!?
Då så!!!!!!!!!!!!!

Mvh: Bola..............................................
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
RE: knäckt trailningarm............

Okdå,men man kan inte svara utan att veta bara för att svara,eller? Senare Polarisar har genomgående bult och den äldre är en korkad konstruktion.
Men Polaris är väldigt lättmekade (för det mesta) ;)

Mvh: Bola.....