Knäckt krängningshämmare!

Errrnst

Välkänd medlem
1 jan 2000
514
1
16
36
Luleå Sverige
Nu har olyckan vart framme, satsa lite för mycket i ett hopp med RMK:n och knäckte höger krängningshämmare...

Det jag funderar över nu är det svårt att byta ut krängninshämmaren? Jag hade kanske tänkt ta bort den på den andra sidan och sen fixa allt sammans till sommaren. Eller då sätta dit en ny istället för den trasiga nu på en gång... Någon som har ett tips vad man skulle kunna göra?
Jag undrar över om man tar bort den andra krängningshämmaren, måste man göra nått mer eller är det bara köra då?

(Skotern är en RMK av årsmodell 2000)

Tacksam för svar!
 

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
Ta bort den andra?... Så vitt jag vet finns det bara en krängningshämmare och den länkar ihop den ena skidan med den andra. Så är en sida paj så är det som att köra utan. Plocka bort den helt och testa. Kanske måste du styva upp fjädringen fram för att den inte ska vicka överdrivet mycket i kurvorna.
 

anti

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
Gällivare Sverige
`Hejsan...jag plockade iaf bort min krägningshämmare på min ramk 700 ve -02...tycker att den blev bättre men det är ju från person till person att avgöra.
Mvh//Anders
 

Errrnst

Välkänd medlem
1 jan 2000
514
1
16
36
Luleå Sverige
antic skrev:
Ta bort den andra?... Så vitt jag vet finns det bara en krängningshämmare och den länkar ihop den ena skidan med den andra. Så är en sida paj så är det som att köra utan. Plocka bort den helt och testa. Kanske måste du styva upp fjädringen fram för att den inte ska vicka överdrivet mycket i kurvorna.

Jo jag menar ju att ta bort den delen som sitter på andra sidan... Jag vet att dom sitter ihop och tänkte plocka bort hela kittet!

Är det bara lossa Trailingarmen, ta loss krängningshämmaren ur "Skenan" den löper i, och bara dra ut hela staget?
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
En snabb fråga i samma ämne. Om den har gått av föstår jag att det är ganska enkelt att plocka bort den. Men om den är som den ska, hur får man bort den då?? Den är ju "böjd" längst ur i vardera ända. Hur får man ut den då?? Är det mycket jobb??
 

<Hornymountain>

Aktiv medlem
11 sept 2004
70
0
6
Rusksele
Skruva lös trailingarmen på ena sidan så ska det inte vara några problem att få lös den, ett alternativ är ju att kapa den.
Det gjorde jag och ångrar det inte!
 

anti

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
Gällivare Sverige
du borror bort den lilla svarta trekanten som sitter med tre popnitar på vardera sida sen är det bara att lirka ur den...lycka till!
Mvh//ANders