Knäcker trailingarmar stup i kvarten

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Ja nu börjar det bli bra irreterande och jag tror att nått inte riktigt stämmer.
Ifjol så vart det väl tre fyra stycken å en dämpare, iår så har jag hittils plockat tre stycken.

Det ser i regel ut såhär, vilket innebär byte av fyrkantsprofilen eller köpa ny. Ibland så blir det väl bara mindre knäckar också, men det börjar bli dyrt nu och kan verkligen inte vara normalt.

Det brukar handla om mindre lättare påkänningar, typ när man korsar en järnvägsövergång eller touchar en sten under snön



















Har börjat fundera om det har att göra med att styrstålen har blivit nerslitna så det bildats som en kant framför koromanten?




Och skidorna ser ganska nerslitna ut, för stålen ska väl inte vara såhär pass blottade va?





Jag har nu gjort en lite bonnåtgärd genom att bygga upp material framför koromanten så det blir en mjukare övergång, men det lutar ju åt nya skidor för att bli av med problemet va?
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
jo stålet kan vara boven, var ju en redig kant där och räls är inte så snällt att det flyttar på sig i första taget
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Den andra skidan såg nog dessutom värre ut. Har du (eller nån annan) nå tips på begagnade/nya lämpliga skidor typ på blocket eller liknande?

Med tanke på att man är arbetslös för tillfället så får dom inte kosta multum
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Det är nästan så att man vet att det går en arm varje gång man kör, känns ju sådär...
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Slipa koromanten går sådär...Men jag har som sagt lagt på en kil med svets i framkant som en korttidslösning. Så skidorna är inte slitna?
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Såhär ser andra stålet ut



Åsså det jag har "kilat på"




Ska väl endå bytas då det har gått bitar ur det
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Byt stårstål, de är ju helt färdiga, ner nötta, rund hårdmetall och dessutom har det gått sprickor i dem.
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Dom är väl ganska smala va?

Tror jag köper nya stål imorrn istället så länge, åsså renoverar jag ett par av armarna. Har en 5 meters pipa med fyrkantsprofil ämnat för det...
 

toker

Välkänd medlem
20 jan 2008
108
0
6
Problemet med att bygga egna eller att förstärka trailingarmarna är ju att nåt annat ger vika, typ chassie. Och då är en trailingarm väldigt billig... Har själv knäckt ett flertal armar på samma ställe som du men aldrig knäckt chassie. Kompisar med tex Lynx har fått sätta upp skotrarna i riktbänk flera ggr men aldrig en krokig arm.
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
jag skulle slå vad om med att det är styrstålen. jag har själv svetsat framför mina coromant för att det ska gå att köra över kanter. att byta skidor har ingen betydelse, det gjorde jag just till ett par precis likadana fast nya som jag kom över.

svetsen på styrstålen däremot var som vaselin!
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Problemet med att bygga egna eller att förstärka trailingarmarna är ju att nåt annat ger vika, typ chassie. Och då är en trailingarm väldigt billig... Har själv knäckt ett flertal armar på samma ställe som du men aldrig knäckt chassie. Kompisar med tex Lynx har fått sätta upp skotrarna i riktbänk flera ggr men aldrig en krokig arm.

Har svårt att se varför jag skulle knäcka chassit bara för att jag renoverar armarna? Det är ju inte direkt så att man använder sig av kilstål, utan jag byter ju ut mot samma dimensioner. Och jag har även knäckt ett par sånna så det är lugnt.

Kostar nån hundring i material istället för 12-1300 spänn...
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
vad det gäller styrstål, så om du vill ha hela järn så kan du göra bonn styrstål., dvs armeringsjärn som är 8-10mm och svetsa dit bultarna..
så där har du en tillfällig lösning om du inte har råd att köpa nya, grejen som du utför på bilderna ser ju inte direkt hållbart ut, en smäll så är det borta igen...
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Sånna stål håller tyvärr inte alls, gjorde av A4 förut men dom tog slut påengång...

Jag har nu nya stål så nu hoppas jag att det ska fungera ett tag till.