Klirrande variator MXZ 583 -96

Jeppe W

Välkänd medlem
9 jan 2006
106
0
6
51
Sundsvall
Såsom rubriken antyder har jag ett "klirrande" ljud från variatorn vid jämn belastning oavsett hastighet, ljudet försvinner vid pådrag resp inbromsning. Någon som har nå förslag på åtgärd osv?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Oljud...

I TRA variatorerna brukar det finnas lite oljud då och då....


Sekundär variatorn :

* Ett ganska högfrekvent "Vinande" ljud ( Sek. fjädern är då oftast lite för hårt spänd ).


Primär Variatorn :

* Centrum bulten behöver dras åt ( Ganska vanligt fel ! ), "Slammer/Skrammel" ljud.

* De 6 små O-ringarna börjar vara dåliga vilket leder till "Klapper" ljud.
 

Jeppe W

Välkänd medlem
9 jan 2006
106
0
6
51
Sundsvall
Inget av de ovanstående tipsen verkar vara boven, däremot tror jag att det är bromsskivan som "skallrar" något, jag återkommer efter närmare kontroll...!
 

johnnype

Välkänd medlem
1 jan 2000
174
0
16
boden
prova att sträcka kedjan , på min skramla det på ungefär samma sätt å det var kedjan som var slak.
 

Jeppe W

Välkänd medlem
9 jan 2006
106
0
6
51
Sundsvall
Jag gjorde det samtidigt som jag bytte oljan i kedjehuset, inga problem där. Med största sannolikhet är det bromsskivan som skallrar till lite då och då, eftersom ljudet försvinner när jag bromsar lite lätt!
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
Sv: Oljud...

2stroke skrev:
* Centrum bulten behöver dras åt ( Ganska vanligt fel ! ), "Slammer/Skrammel" ljud.
Nu väcker jag liv i gammal tråd men vill ha svar på just det där :p
Bulten åt mig åker upp efter några mils körning så jag måste dra åt den igen, nu i helgen vart det extra mycket körning och den glömdes lite bort vilket resulterade i att det vart en hel del skrammel därifrån, tänkte bara höra om bulten är något man vågar Lock-titea fast?
 

renegade 1000

Aktiv medlem
22 jan 2006
82
0
6
norrland
Tror inte att du ska låsa den med d.Nog har jag varit med om att bulten har varit lös på nån skoter men ALDRIG samma som du beskriver,att du måste dra den när du åkt ett par mil.Tycker jag låter märkligt.Hur många kilo drar du när du drar fast den(o sen när du dragit bulten så ska du ju varmköra o släppa på den o sen dra den med samma moment igen då ska den f-banne mig sitta ):beer:
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
Några mil kanske ska omvandlas till 20mil, men ändå...
Har ingen momentnyckel så vet inte hur hårt det har dragits åt, har blivit handdraget tills det sitter :( Hur hårt ska man dra åt? För att låna en är inga större problem.
Sen är det ingen mxz 583 utan mxz 700 -00 vilket ja, står till vänster men kanske ändå värt att nämna :)

Lutar mer och mer åt att skippa att köpa nya kläder, kamera osv och istället förbättra verktygssamlingen.
 

renegade 1000

Aktiv medlem
22 jan 2006
82
0
6
norrland
Sv: .

De står ju 583:a pga att du som sagt har startat upp den tråden igen(såg jag nu när jag öppnade):laugh:.Jag brukar då dra 10 kilo o de har du alltid funkat:beer:
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
;)

Tackar, blir till att låna en momentnyckel till fredag eller någe så får vi se om det där löser sig, men det gör det nog.
 

tabacman

Ny medlem
28 mar 2009
2
0
1
Jag har också problem med att det skramlar rasslar från premier variatorn men jag begrip inte ens hur man ska få lös den.
Det tar ju stopp mot baljan
 

zr 800

Medlem
1 sept 2007
30
0
1
33
Godmersta
jag haar samma problem, :/ jag bytte allt i variatorn men ändå är klapper ljudet kvar???åå det är inte kjedian som är slak heller. :/