Klickande ljud i variator på Vertical Escape 800 -03

maverick661

Aktiv medlem
28 feb 2010
52
0
1
Docksta
Tjena.

Ber om ursäkt om ämnet har varit uppe förut, men sökfunktionen funkar inte ö h t för mej. Står oavsett när jag gör det att ja måste vänta 10s mellan sökningarna.

Hur som helst så har ja börjat höra ett klickande ljud från nån av variatorerna, vilken vet jag inte då jag är helt ny på skotrar. Det hörs strax före det att variatorn slår till och kan även höras om ja släpper gasen helt och motorbromsar. Har fått för mej att det bara hörs när skotern stått ett tag och jag nyss har startat den. Efter några mils körning så har ja inte reagerat på det och är därför rätt säker på att de har slutat då (brukar nojja upp mej för sånt där).

Skotern det gäller är en Vertical Escape 800 -03.

MVH
 

johan_89

Välkänd medlem
3 feb 2010
198
0
6
35
Boden
Jag har också nått konstigt ljud i vad jag tror är variatorn. Den stora, är det sekundären? Det smäller till en gång av 10 när jag ska köra iväg, precis när variatorn slår in. Det låter likadant som det gör direkt efter att man har backat och ska köra framåt (elback rmk 700 -05). Som jag har förstått det så är det normalt att det låter efter att man har backat men jag tror inte det ska låta när man kör iväg som vanligt?
 

maverick661

Aktiv medlem
28 feb 2010
52
0
1
Docksta
Jag har också nått konstigt ljud i vad jag tror är variatorn. Den stora, är det sekundären? Det smäller till en gång av 10 när jag ska köra iväg, precis när variatorn slår in. Det låter likadant som det gör direkt efter att man har backat och ska köra framåt (elback rmk 700 -05). Som jag har förstått det så är det normalt att det låter efter att man har backat men jag tror inte det ska låta när man kör iväg som vanligt?
Det låter inte så för mej när jag åker iväg och jag har också elback, dock som sagt när man backar låter det ju men inte annars. Så de kan vara värt att kolla upp!
 

johan_89

Välkänd medlem
3 feb 2010
198
0
6
35
Boden
Jag hade tänkt kolla upp det, men har inte så mycket erfarenhet av skotrar så det kan gå lite segt. Vad i variatorn skulle kunna göra ljudet? Det låter exakt som efter man har backat. Drivaxellagren är bytta och det lät även så innan lagren byttes så jag tror inte det är något fel där.