Klargöranden om Funäsdalens leder

  • Trådskapare Fu Fj Skot.led AB
  • Startdatum
F

Fu Fj Skot.led AB

Med anledning av de frågor och synpunkter som framkommit kring skoteråkningen i Funäsdalsfjällen vill vi här ge en kort information om vad som gäller

Bakgrunden till arbetet med skoterlederna är de problem och konflikter som uppstått omkring skoterkörning under senare tid, samt de möjligheter till lösningar som arbetats fram inom ramen för Fjällagendan. Fjällagendaarbetet är ett helhetsgrepp över markanvändningen i V:a Härjedalen, syftande till att åstadkomma en långsiktig hållbar utveckling i området.

Som första område i Sverige har det i Funäsdalsfjällen genomförts en offensiv och lokalt förankrad lösning för att erbjuda skoteråkning i vacker och känslig natur. Lösningen innebär ett avgiftsfinansierat, naturanpassat skoterledssystem av högsta kvalitet, kombinerat med reglering av åkningen vid sidan om lederna. Ledsystemet är planlagt så att störningen för flora och fauna, övriga näringar och skidåkande gäster i området skall bli så liten som möjligt. Skoterlederna är separerade från skidlederna överallt där det är möjligt.

Härjedalens kommun har beslutat om ett kommunalt regleringsområde för skotertrafik i västra Härjedalen. Bestämmelserna innebär att all körning vid sidan av skoterleden är förbjuden. Undantagsbestämmelser finns, bl.a. för färd till och från fritidshus och vissa fiskevatten samt för nyttotrafik. Dessutom finns ett särskilt friåkningsområde där det är fritt att åka vid sidan av lederna.
För ytterligare information om skoterregleringsområdet går det bra att kontakta Härjedalens kommun på telefon 0680-161 00. Bestämmelserna finns även på kommunens hemsida www.herjedalen.se klicka vidare på kommunservice, trafikfrågor och snöskoterreglering.

Ett högkvalitativt ledsystem kräver en stor arbetsinsats för att hålla spåren välpreparerade. Det är vi i Funäsdalsfjällens Skoterled AB som ansvarar för drift och skötsel av ledsystemet.
Vi säljer också med hjälp av ett antal serviceställen i området de skoterledskort som krävs för att få åka på lederna. Vi är nu inne på vår tredje vintersäsong och konceptet med regleringsområde för snöskoterkörning i kombination med avgiftsbelagda allmänna skoterleder har gett många positiva reaktioner. Vi har noterat avsevärt mindre störningar mellan skoteråkare och skidåkare, rennäring, jord- och skogsbruk

Inför innevarande vinter förändrade vi organisation och arbetssätt i syfte att kunna lägga ännu mer resurser på prepareringen av lederna, eftersom vi anser att det är den enskilt viktigaste delen av ledsystemet. Nu går vi vidare med utvecklingen av vårt koncept och vi har i dagarna fått hit en helt ny pistmaskin som är bättre lämpad för preparering av skoterlederna. Med detta räknar vi med att höja standarden på prepareringen ytterligare.

Övriga nyheter i år är bl.a. en led över toppen på Skenörsfjället 1174 m.ö.h. med magnifik utsikt över omgivningarna.

Vår förhoppning är att detta har rätat ut en del av frågetecknen som finns kring skoteråkningen i Funäsdalsfjällen. För ytterligare information hänvisar vi till vår hemsida www.funasdalsfjall.se/skoter

Vi kommer att arbeta vidare med att utveckla vårt koncept och vi hälsar alla hjärtligt välkomna att besöka oss.

Funäsdalsfjällens Skoterled AB


 

srx700lt

Välkänd medlem
1 jan 2000
112
0
6
östersund sverige
RE: Klargöranden om Funäsdalens led

Jag har ingenting emot de ideer som ni har men jag skulle vilja ha en bra förklaring till hur vi som åker långa sträckor och eventuellt genom flera liknande reglerings områden ska hanteras. Jag tycker att 120 kr bara för att passera genom är lite dyrt, i synnerhet om det blir flera liknande områden som gränsar till varandra.
Förra året åkte vi en tripp från Duved till Ammarnäs och tillbaka, ca 150 mil. Om flera sådana här ledbolag bildas så innebär det att en redan dyr resa (boende, bensin mm) blir ännu dyrare om vi ska betala 120 kr för varje område som vi passerar. Dessutom betala 120 kr igen på vägen tillbaka hem.
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
RE: Klargöranden om Funäsdalens led

Det kommer att bli små dyra och tråkiga områden om det blir så här på flera ställen.
Även om lederna blir som en motorväg så kommer nöjet att förstöras av massa förtagsintressen i hela landet, och dom tror att vi bara ska finna oss i detta och betala så att alla vdn och firmaägare ska åka benz på min och din bekostnad, som någon klubb har byggt upp med ideell arbetskraft nej fy faan för detta!!!
 

Hasse1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
46
0
0
RE: Klargöranden om Funäsdalens led

Varför kann man inte ha lika som med bil.
En fordonsskatt som gäller för hela landet.
Visserligen kan den bli lite dyrare än 150 kr. Men då är det fritt att åka vart man vill.
 

Ola1

Rookie sledder
1 jan 2000
16
0
0
RE: Klargöranden om Funäsdalens led

Man behöver ju inte uppfinna hjulet en gång till, det systemet finns redan i Canada och verkar fungera utmärkt. Där betalas pengar ut till klubbarna utifrån hur många mil led de har.
 

Janne1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
26
0
0
Grängesberg Swe
RE: Klargöranden om Funäsdalens led

Varför inte berätta hela sanningen ? Det är väl för fasen inga problem att ställa till skoterförbud bara man själv får åka som förut.
"""Bestämmelserna innebär att all körning vid sidan av skoterleden är förbjuden. Undantagsbestämmelser finns, bl.a. för färd till och från fritidshus och vissa fiskevatten samt för nyttotrafik."""?????
Undantagen är också de som bor inom området. Bönder,lappar, säsongsarbetare, skoteruthyrare, hotellägare etc. DE kan ta med sig 1,2,3,4 eller femtio kompisar från när och fjärran och köra fritt utanför lederna...Nä. det luktar surt sa räven. Delar av Härjedalen har lyckats med det fantastiska att kåka upp kakan o ha den kvar...
 

Johannor

Välkänd medlem
1 jan 2000
230
0
16
RE: Klargöranden om Funäsdalens led

Jamen dom bestömmer väl själva hur dom vill ha det i sitt egen närområde. Det får vi som kommer utifrån finna oss i. Självklart måste dom väl få åka på sina egna marker men man kan väl förstå att de inte vill ha en massa turister som invarderar fjället och kör kors och tvärs utan kontroll. Jag har full förståelse för befolkningen i Funäsdalen.

Jag önskar att det vore ett liknande system här hos oss så att markägarna kunde få en slant i ersättning för trafiken.
OBS. Jag åker själv skoter och är ingen skoterhatare, jag försöker bara se lite långsiktigt på saken.
 

skojter

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
RE: Klargöranden om Funäsdalens led

Långsiktigt ???
Visst är det helt ok och även självklart att de som ställer upp med mark får en slant. Det tror jag att alla kan vara överens om.
MEN, att skapa olika regler och förordningar beroende vilken kommun/skoterklubb man åker in i blir ohållbart.

Ps. De som bor där uppe får inte bara åka på sin egen mark utan även på andras. Man behöver inte ens ha en markbit utan det räcker att man är skriven där...
 
S

Skoteråkare

RE: Klargöranden om Funäsdalens led

Du har fel, endast de som har mark och är på väg dit får åka utanför ledsystemet. För alla övriga gäller samma regler.
Tycker att ledsystemet är det överlägset bästa jag besökt, även om de hade problem med prepareringen tidigare i vinter. Brukar alltid rekommendera Funäsdalsfjällens leder för mina vänner.
Om det blir fler betalområden intill varandra, så får de väl hitta på några gemensamma kort för de som bara åker igenom, som kostar mindre och som gäller för en mer begränsad tid.
Har hört att de som köpt nya pistmaskinen är jäkligt duktiga på att köra - ska bli kul nästa gång man åker upp...
 

Johannor

Välkänd medlem
1 jan 2000
230
0
16
RE: Klargöranden om Funäsdalens led

Precis som skoteråkare säger!
Herr "skojter" kanske skulle ta och läsa på lite bättre innan han försöker tillrättavisa andra...

 

skojter

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
RE: Klargöranden om Funäsdalens led

Håjaja....ska vi ta reglerna.
Jag kopierar direkt från kommunens föreskrifter när det gäller förbudsområdet
"""""""""""""""""""""""""
Undantag från föreskrift

Fast boende och markägare

Utöver den generella rätten för markägaren och dennes familj att köra på egen mark inom förbudsområdet i samband med markens ändamålsenliga nyttjande, äger fast boende inom området och deras folk samt ägare till jordbruksfastigheter och dennes folk rätt att även i övrigt framföra motordrivet fordon på väl snötäckt mark inom förbudsområdet. Detta skall ske med iakttagande av nedanstående försiktighetsregler

Med ”deras folk” menas förutom familjemedlemmar även gäster som följer med och färdas i sällskap med fast boende eller ägare till jordbruksfastigheter. Man kan ej åberopa att man tillhör någons ”folk” utan att denne/ dessa är i omedelbar närhet under färden.
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""

JAG KAN INTE fatta att detta ska vara så jädrans svårt att tyda eller vill ni helt enkelt inte att folk ska få upp ögonen på detta ???

 
H

Håller med!

RE: Klargöranden om Funäsdalens led

skojter! Där satt du spiken i kistan.
Håller även med Bacon, när det gäller skoterklubbar som har byggt upp dessa leder en gång i tiden, och även markägarna men de är ju inte drabbade.
 

Ola1

Rookie sledder
1 jan 2000
16
0
0
RE: Klargöranden om Funäsdalens led

Håller med om att det är surt. Dessutom så är avgifterna också diffrensierade om du tex bor i Härjedalen kontra övriga Sverige.
Vill minnas att de som är skrivna i Härjedalen betalar 250 eller 300:- för ett säsongskort.
 
V

Vän av ordning

RE: Klargöranden om Funäsdalens led

Bra att "skojter" klargör de fadäser som har gjorts i skoterreglerade västra Härjedalen. Mycket av projektet är bra men om idén skall fungera som en modell för andra områden måste även det negativa komma fram
 
F

Fu. Skot.led.AB

RE: Klargöranden om Funäsdalens led

För dem som omfattas av undantagen från regleringsområdesbestämmelserna och har möjlighet att åka vid sidan av lederna gäller enligt beslut från Härjedalens kommun följande försiktighetsregler:

"Körning utanför skoterleder som stör djur och natur, jord- och skogsbruk, rennäring samt friluftslivet i området skall undvikas.

Den som färdas utanför skoterled skall ha ett bestämt mål och syfte med färden.

Särskild försiktighet skall iakttas i anslutning till de leder som bara är avsedda för skidåkning samt inom regleringsområdets kalfjällsområden, så att inte syftet med regleringen motverkas."

Det är således inte "fritt fram" för ortsbefolkningen att åka hur som helst vid sidan av skoterlederna


 

skojter

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
RE: Klargöranden om Funäsdalens led

Att ni bara orkar...
iofs hade jag inte räknat med något annat inlägg än detta från ledbolaget.
Men det är ju rent bedrövligt att man inte kan erkänna att det finns föreskrifter som är minst sagt luddiga.
De försiktighets regler som ni åberopar är ju näst intill identiska med de som redan finns i tex terrängkörningslagen och allemansrätt.
Dessutom. Oavsett om man åker moppe, bil eller skoter har man alltid ett syfte med färden eller hur ?
Man har även ett bestämt mål. Om inte annat är det ju bara att säga det om man nu mot förmodan blir stoppad.
Nä, fritt fram är just vad det är för dom som bor eller har en kompis som mig i området.
Nån som vill hänga med ???

 
M

Missnöjd

RE: Klargöranden om Funäsdalens led

Synd att den nya pistmaskinen som Ni skryter med inte verkar funka, eftersom att den lyser med sin frånvaro, iaf i Tänndalen!! Jag har varit här i fyra dagar utan att lederna blivit pistade :-(