Klackarna?

Dunlop

Aktiv medlem
6 jul 2009
98
0
6
Luleå
Hejhej, endel säger att man ska ta bort klackarna för att skotern ska göra skidres lättare men att den tar sig lite sämre i snö då, jag har en fråga, vars sitter klackarna i boggien på en mxz 700 - 00? årsmodell 99 på mxz:an hade väll inga klackar (?)
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Hejhej, endel säger att man ska ta bort klackarna för att skotern ska göra skidres lättare men att den tar sig lite sämre i snö då, jag har en fråga, vars sitter klackarna i boggien på en mxz 700 - 00? årsmodell 99 på mxz:an hade väll inga klackar (?)
Du hade ju kunnat fråga i någon av dina andra likadana trådar. Tittar du på boggien från sidan så kan du inte missa klackarna.
 

Dunlop

Aktiv medlem
6 jul 2009
98
0
6
Luleå
Du hade ju kunnat fråga i någon av dina andra likadana trådar. Tittar du på boggien från sidan så kan du inte missa klackarna.
Okej så du menar att jag ska radera denna tråd? men alltså jag vet att dom sitter i boggien men vet inte hur dom ser ut, nån som har bild eller nå?:confused:
 

Gasoline

Välkänd medlem
24 jan 2009
990
0
16
Luleå!
Eftersom han redan har fått reda på vars dom sitter så lånar jag denna tråd lite eftersom jag inte förstår... Är det den där svarta klossen som sitter på boggie skenan 40cm efter vändhjulet?

 
D

Draken

Jo men ta absolut bort genomslagsgummina på skenorna,då reser den grymt mycket bättre :D
Den där boggin har inga stoppklackar!

OM man har klackar så sitter dom direkt bakom saxen.
 

Gasoline

Välkänd medlem
24 jan 2009
990
0
16
Luleå!
Okej, tack så mkt, nu vet jag vars klackarna brukar sitta :D vad är genomslagsgummina och vars sitter dom? :hmmmm:
 

Gasoline

Välkänd medlem
24 jan 2009
990
0
16
Luleå!
Okej tack så mkt, men hur kan den resa bättre om man tar bort dom?:hmmmm2: vad gör dom där klossarna igentligen?:confused: tack för hjälpen
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Okej tack så mkt, men hur kan den resa bättre om man tar bort dom?:hmmmm2: vad gör dom där klossarna igentligen?:confused: tack för hjälpen
Ironi kallas det men det är svårt att se det på internet.
Den reser inte lättare om du tar bort dom. Dom är bara skydd ifall du bottnar boggien ordentligt.
 

Gasoline

Välkänd medlem
24 jan 2009
990
0
16
Luleå!
Ironi kallas det men det är svårt att se det på internet.
Den reser inte lättare om du tar bort dom. Dom är bara skydd ifall du bottnar boggien ordentligt.
haha okej, gick och titta lite på boggin och tyckte att det inte skulle göra nån skillnad om man tog bort dom så så hade jag rätt xD kan ha lite svårt att förstå ibland ;)
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Ta absolut int bort de svarta klackarna som är inringade på denna bild!!!

Den där boggin har koppling av APC-typ (tror jag det hette). Man justyerar kopplingen via muttern som sitter mellan skenorna strax till vänster om inringningen. Se bara till att inte lossa muttern för mycket så att den inte får kvar låsningen. Då är det bättre att ta bort hela rasket...

Inte för att jag fattar varför alla vill köra omkring med skidorna i luften :hmmmm2: - men man kanske börjar bli gammal...
 
D

Deleted member 6797

då måst ja få fråga, vart sitter klackarna på en edge?
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Ja en Edge har klackar. Det är bara Yamaha och Lynx som inte har det. Yamaha har kontroll stag i boggien och Lynx kör okopplat.