Kittelfjäll Hillclimb 5.0 - 2013

TraSSl

Välkänd medlem
13 dec 2010
332
0
16
kul med ett annat slags evenemang! hade blivit lite enformigt om de hade kört på samma koncept som på både Hemavan och Tärnaby hill climb :)
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Var redan planerat att fara dit, kul att det inte bara blir dragracing i uppförsbacke!
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Det kommer vara i granbacken=inte brant...

Tycker faktiskt det är riktigt korkat att köra turbo klass och trimmat!
Turbomaskiner och trimmade borde köra i samma klass och "stock" för sig. Kul om man kör en orginal 800 och får möta en 1200 tripple på 200hk+.
Tvivlar starkt på att banan blir väldigt teknisk och ifall dom tycker att den blir teknisk, så kommer den säkerligen kunna köras bättre med en kort maskin.

Men blir det så att banan läggs så att en lång maskin är ETT MÅSTE, så kommer jag utan tvekan att köra :)
Men risken för att banan läggs så, är minimal.
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Vilken backe kan "den brantaste" vara?

Tänker när dem ska försöka göra en kopia på Jackson hole, står att det kommer vara i den brantaste backen.

Storgrova?
Kålorado?

Skulle vara roligt med en av backarna som är relativt ojämn.
 

GbEbE

Välkänd medlem
9 mar 2010
309
0
16
östersund
något ja inte kan förstå är att dom inte kör Hillclimb i skidanläggningar då liftarna stängs, visst dom behöver inte göra de i varje anläggning som finns men en som iaf är över 4* brant..
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Kan vara gränsen på OT, men då får moderator ta bort inlägget så startar jag en tråd.

Till dom som anordnar hillclimb i Sverige:

Frågade varför trimmade skulle möta stock, eftersom att trim och turboklassen borde ju köra tillsammans och turbo för sig.

Det här är svaren jag fått från holeshots sida, "Samma som tidigare år! Med turbo och utan turbo! Har varit samma i fem år.", "vi vill bara ha trimmade maskiner helst. Mest underhållning för publiken. Vi tycker att stock är trist.*Hellre få brutala maskiner än många trista standard.".

Alltså vill dom inte ha många förare = dålig intäkt, skitknepigt tycker jag.
Kan dra en parallell till det här, när min pappa anordnade hillclimb (backe) på 90-talet...

"Sören Stenman", viktor Stenmans(skotercross) pappa blev rasande när farsan hade lagt in svängar och något hopp i hillclimb tävlingen, då det var livsfarligt! Det slutade med att några svängar togs bort, men han gjorde banorna svårare i tävlingarna efter ändå... och nu finns det tom. sm i backe.

Det finns VM på riktiga hillclimb tävlingar och inom 5år lär det nog också finnas SM här i Sverige!

Men varför finns det inga såna tävlingar här i Sverige? Jo för att dom som anordnar inte hänger med och är räd för förändring, precis som alla småkommuner som är påväg käpprätt åt h#lvete.

Norge som är negativ till skoteråkning har tom. Förstått att det framtiden ser bra mycket ljusare ut för riktig hillclimb än rattlås racing.
 
Last edited:

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Håller med dig till stor del, dock är det väl inte mängden förare dem tjänar pengar på, utan antalet åskådare?

Sen är som du kallar det, rattlås racing inte speciellt spännande att titta på.

Dock läste jag nu på holeshot events hemsida att dem skulle ha 2 tävlingar i kittelfjäll, en den 27e i form av, som de kallar det "xtreme hillclimb" i den brantaste backen. Samt den 28e klassisk hillclimb = rakt upp i en skidbacke?

Därav min fråga, den "extremare" varianten av tävlingarna låter helt klart mer sevärd.

Hoppas att det inte bara är plan backe även fast det är brant och att folk vågar ställa upp i den tävlingen också.
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
kommer att köra i år igen, dock detta år med en turbo maskin =) hoppas även jag på en teknisk bana så man får mera förar input på racingen än att den som har mest åka med vinner.
 
Reactions: trixa

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
ingen som vet säkert hur banan blir? ändra konceptet från dragrace till vanlig crossåkarbacktävling känns inte riktigt rätt heller.. kanske skulle anordna en själv! funktionär? sponsor? finns ni där ute?

jag åker inte 35mil till kittel för att se dragrace i backe. men om en hillclimb tävling i amerikanskt stuk, tex som Jackson så skulle jag gladeligen åk det dubbla!

skulle vara kul med en serie på 5-6 tävlingar med riktigt jävlig backe! hälften tar sig inte till toppen och rullar sina maskiner utför berget. de hade varit kul :)
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Nej nej, ingen fara! Detta är precis vad som behövs, en diskussion inom detta område. Bra bra!
Vi får hoppas att det finns arr. som tar sånt här till sig och vill göra något spännande för kommande säsonger. Intresse finns helt klart!
Ta vattenkörningen t.ex, den var ju i mina ögon som "hött å bött" från början.
Nu finns det ju en serie och intresset är stort, publiken älskar det och det är riktigt bra show på tävlingarna.
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Är trotsallt bara 16år...
Lyckas jag få igenom att anordna en tävling för skistar i Åre, så gör jag gärna det till nästa år.
Så svårt är det nog inte och isf gör jag det inte för pengarna.
Skoterklubben får pengarna för inträdet om dom fixar funktionärer, sen är det bara att gå runt och söka sponsorer och farsan som har anordnat många tävlingar förut får hjälpa mig lite...

Lyckas jag få igenom det trots att skistar är negativ till skoterkörning, så kan jag lova en rolig tävling:)

Frågan är, vad vill ni skoteråkare ha för bana?
Själv vill jag den så brant, teknisk och så svårkörd som möjligt. Alla ska inte ta sig upp och en lång maskin ska vara ett måste :D
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Är trotsallt bara 16år...
Lyckas jag få igenom att anordna en tävling för skistar i Åre, så gör jag gärna det till nästa år.
Så svårt är det nog inte och isf gör jag det inte för pengarna.
Skoterklubben får pengarna för inträdet om dom fixar funktionärer, sen är det bara att gå runt och söka sponsorer och farsan som har anordnat många tävlingar förut får hjälpa mig lite...

Lyckas jag få igenom det trots att skistar är negativ till skoterkörning, så kan jag lova en rolig tävling:)

Frågan är, vad vill ni skoteråkare ha för bana?
Själv vill jag den så brant, teknisk och så svårkörd som möjligt. Alla ska inte ta sig upp och en lång maskin ska vara ett måste :D
Kör hårt!!
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Är trotsallt bara 16år...
Lyckas jag få igenom att anordna en tävling för skistar i Åre, så gör jag gärna det till nästa år.
Så svårt är det nog inte och isf gör jag det inte för pengarna.
Skoterklubben får pengarna för inträdet om dom fixar funktionärer, sen är det bara att gå runt och söka sponsorer och farsan som har anordnat många tävlingar förut får hjälpa mig lite...

Lyckas jag få igenom det trots att skistar är negativ till skoterkörning, så kan jag lova en rolig tävling:)

Frågan är, vad vill ni skoteråkare ha för bana?
Själv vill jag den så brant, teknisk och så svårkörd som möjligt. Alla ska inte ta sig upp och en lång maskin ska vara ett måste :D
bra initiativ och din beskrivning på tävlingsform verkar perfekt!
men ta inte för lättvindigt på svårigheten med att anordna en tävling, mycket som ska klaffa. tex tillstånd för buller, försäkringar, funktionärer, säkerhet (tex ambulanspersonal på plats), matförsäljning, domare?, besiktning?, boenden, efterfest?,

ett tips kan vara att samla en grupp människor som är intresserade och delegera ut olika ansvarsområden. ska du hålla koll på allt själv så kommer du bli tokig ;)

tex inträde och funktionärer = skoterklubben, efterfest = hotellet, matförsäljning = idrottsklubb, banprepp= du och skidbacken, och samla sponsorer :) jag hoppas du styr upp det här.
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Skistar var inte alltför positiv, nolltolerans mot allt förutom skidor tydligen:)
Ska kolla med Bydalen eller någon annan skidanläggning som inte drivs av Skistar, eftersom att det ska vara lätt för publiken att ta sig dit:)
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Skrev ett mail till arrangörerna och frågade lite ang. Banan och fick följande svar:

Hej!

Vi ska lägga en så tuff bana vi kan med tanke på snömängden. Men våra förhoppningar är att det ska bli jävligt att ta sig upp.

Låter lovande.
 

husqvarnan100

Aktiv medlem
1 apr 2011
54
2
1
Vilka åker härifrån ?

Själv ska jag köra och det blir första tävlingen på skoter... får se om man hänger på storgrabbarna

Maskin: polaris 163" med 800 förgasarturbo