Khaos 155 till 146

Calle_lof

Ny medlem
17 nov 2022
1
0
1
17
Skellefteå
Har en 2021:as khaos som jag har planer på att göra till 146. Är dock inte super kunnig så hjälp uppskattas. Räcker det att kapa tunnel, byta skenor och matta eller har jag missat något? Har tänkt m66 matta med bomber skenor och hellfire 8" vändhjul. Har på en m66 nu men antar att den ej skulle passa på 146 skenor men som sagt jag är ingen expert så behöver input.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.145
107
63
Mattan passar såklart inte och beroende på vilken delning nuvarande matta har så lär du måsta byta drivhjul också. Du har antingen 3” eller 3.5” delning nu. 146” mattor har 2.86”.

Kapa tunnel är ju sedan ett projekt i sig. Yttre delen av tunneltaket är kylare och måste svetsas ihop igen. Finns extra kylare att köpa som monteras fram i tunneln men det räcker tyvärr inte att bara sätta dit en sån. Original kylare måste användas annars kommer skotern i princip inte gå att köra när föret blir hårt. Däremot kan man komplettera med extra kylare då har du nog bättre kylkapacitet än det är idag trots kortare tunnel. Men det är ju klart det kostar en slant extra.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Drivhjulen bör du också byta även om du skulle ha rätt delning nu. Egentligen av 2st anledningar, dels så kommer du behöva spänna mattan onödigt hårt för att det inte ska kugga, detta gör att stavarna i mattan går av efter typ 100mil. Sen nästa problem blir att du inte kan sträcka mattan något mer för bomber skenorna är typ en tum för korta.
Har du quickdrive 2 på maskin så kan du gärna gå på en kugg större drivhjul också så blir drevningen lämpligare för 146" och spänningen till skenorna hamnar mycket bättre.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.145
107
63
Drivhjulen bör du också byta även om du skulle ha rätt delning nu. Egentligen av 2st anledningar, dels så kommer du behöva spänna mattan onödigt hårt för att det inte ska kugga, detta gör att stavarna i mattan går av efter typ 100mil. Sen nästa problem blir att du inte kan sträcka mattan något mer för bomber skenorna är typ en tum för korta.
Har du quickdrive 2 på maskin så kan du gärna gå på en kugg större drivhjul också så blir drevningen lämpligare för 146" och spänningen till skenorna hamnar mycket bättre.
Helt klart ingen nackdel byta ut drivhjulen hursom. Men inga problem med sträckning att åka med bomber skenor varesig på 155” eller 146”. Men ungefär 95% av dom som säljer dom glömmer informera eller vet inte att man måste ha 8” vändhjul. Kör man original 7.25” eller vad dom nu är får man sträcka långt även med ny matta. Fördelen med bomber och större vändhjul är att vinkeln bak där mattan vänder blir bättre och mattan håller bättre pga det också.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Helt klart ingen nackdel byta ut drivhjulen hursom. Men inga problem med sträckning att åka med bomber skenor varesig på 155” eller 146”. Men ungefär 95% av dom som säljer dom glömmer informera eller vet inte att man måste ha 8” vändhjul. Kör man original 7.25” eller vad dom nu är får man sträcka långt även med ny matta. Fördelen med bomber och större vändhjul är att vinkeln bak där mattan vänder blir bättre och mattan håller bättre pga det också.
På 146 bomber kan jag inte hålla med dig. Alla jag har sett har sträckaren hamnat väldigt långt bak och då är det självklart med 8" vändhjul. Men byter man drivhjulen till en kugg större så blir det perfekt.

Se denna bild från en rätt stor profils skoter, skenorna hade gärna fått varit 2.5cm längre...
Det funkar men det är inte rätt :)


 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.145
107
63
På 146 bomber kan jag inte hålla med dig. Alla jag har sett har sträckaren hamnat väldigt långt bak och då är det självklart med 8" vändhjul. Men byter man drivhjulen till en kugg större så blir det perfekt.

Se denna bild från en rätt stor profils skoter, skenorna hade gärna fått varit 2.5cm längre...
Det funkar men det är inte rätt :)



Missat att svara på detta. Absolut håller jag med dig där, det där funkar inte!

Såg det där på en annan skoter också men la märke till att det även satt en ”ryssmatta” på den också. Har själv monterat exakt samma uppsättning på en -22 146” utan att byta drivhjul med challenger extreme och där fanns 2-3cm kvar att sträcka. Så M66 måste vara längre 😆