kedjespänning

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
spännde kedjan med en fast nyckel för att jag inte kunde dra den med fingerkraft sen släppte jag tillbaka den med ett 1/2 varv men fan vad det viner (uuuiiiii) det kan inte vara rätt ,måste nog släppa tillbaka den lite grann för så här illa kan det inte låta.
Andra förslag eller erfarenheter motages gärna

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
första gången jag spände kedjan i en skotertransmission gjorde jag likadant, och då blev spännaren skev. jag blev tvungen att byta ut den.

att det inte gick spänna med fingrarna berodde på att spännaren redan var i sitt maxläge och kedjan var slut.

bytte kedja och då gick det spänna som det ska.

så jag skulle plocka upp transmissionskåpan och kolla spännaren så den inte blivit skev. och se även om det kan vara dags att byta kedja.

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
ja men va fan . Jag tycker jag spännt den hur många gånger som helst. frugans lynx har jag kännt efter en gång å spännde lite med fingrarna sen har den gått efter det.Jag vill veta om det är någe problem eller nåt med just 700 eller kanske 800 eller kanske tillochmed 600

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
å till denniz så har jag plockat isär kåpan . M en inte efter senaste justeringen. Kanske måste göra det igen

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Sug ut oljan med en handpump ... Skruva upp skruven ett halvt varv till och kör ... Du har garanterat spännt den för hårt.

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
jag ska sl'ppa kedjesp'nningen ett havt varv till [ sen se vad som h'nder

jOk .. är i skotervärlden . Älvdalen just nu. ska kolla oljan o kedjespänningen strax... oljan var iallafall OK. Kedje sp