Kedjespännare för kamkedja på Yamaha RX Warrior -04?

magnus1234

Medlem
3 feb 2019
5
0
1
54
Kiruna
Hej!
Jag äger(nyligen köpt) en Yamaha RX Warrior -04 och undrar över kedjespännaren för kamkedjan. När jag är in på Amerikanska skotersidor så har de förintat RX-motorer till pulver när kedjespännaren för kamkedjan gått sönder. Okej, Amerikaner gillar när det smäller men jag undrar hur mycket substans det finns i att man får totalhaveri på motorn om kedjespännaren går sönder? Jag hörde mig för med en Yamaha verkstad och verkmästaren menade det finns inget intervall när dessa delar ska bytas. Min RX har gått 660 mil och både låter och går bra. Lite missljud från primärvariatorn när skotern går på tomgång.

Tacksam för svar.
Mvh Magnus1234
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ja de blir ntotalförlust av motorn om sträckaren felar så kedjan hoppar några kugg. Ventilerna krokar med kolven....Men jag har aldrig hört att de ska va en svaghet på motorcyckelsidan R1 1000 med dessa motorer de kör över 10000 mil utan några ingrepp alls i motorerna. Jag har svårt att tro de sitter sämre sträckare på snöskoter med samma motor som r1 hojar. Men vem vet vad kyla kan ställa till med så de kan säkert ligga något i varningarna.
Om du är nervös så sätt in en billig manuell sträckare för den ger sig ju aldrig och är dessutom billig den bör passa från R1 hojar tycker jag. DE kan säkert finnas sträckare som de står rx1 på också.


 
Last edited:
Reactions: magnus1234

magnus1234

Medlem
3 feb 2019
5
0
1
54
Kiruna
Det är mycket vettigare alternativ. Med denna kan man kontrollera spelet i kamkedjan innan varje säsong. Tack för tipset.
 

magnus1234

Medlem
3 feb 2019
5
0
1
54
Kiruna
Men jag kom att tänka på att det är ganska stora temperaturvariationer. Jag gjorde en enkel beräkning på hur mycket längre kamkedjan blir i temperaturspannet mellan t.ex. -20 grader till skoterns arbetstemperatur +80 grader och kedjan blir marginellt längre. Det ska gå att sätta en justerbar kedjesträckare men det är upp till var och en att ta det beslutet. Jag ansvarar inte för vad andra gör med sina RX motorer.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Men jag kom att tänka på att det är ganska stora temperaturvariationer. Jag gjorde en enkel beräkning på hur mycket längre kamkedjan blir i temperaturspannet mellan t.ex. -20 grader till skoterns arbetstemperatur +80 grader och kedjan blir marginellt längre. Det ska gå att sätta en justerbar kedjesträckare men det är upp till var och en att ta det beslutet. Jag ansvarar inte för vad andra gör med sina RX motorer.
Man justerar in dessa manuella sträckare när motorn har full temp. De är bara skruva in den ganska hårt vid första inskruvning och dra runt motorn några varv för hand och känn att den håller samma spänning även då. Med hårt åtskruvad menas hårt fingerskruvat dvs skruva åt den hårdast möjliga med fingrarna. När motorn är varm och den går på tomg kan man prova försiktigt att lossa lite och dra åt tills man får en bra feeling så att säga om den skramlar lite så prova dra in tightare. Är man fräck så kan man skruva ut den tills man får lite lite missljud och därifrån skruva in den tills kedjan blir tyst. För hårt skruvad ger såklart slitage på kedjan.
De går sönder fler motorer av manuella sträckare än org sträckare. De beror på feljusterade manuella sträckare och justerskruv som gängat upp sig. Man måste borra hål genom bultskallen och naja ståltråda fast den som extra säkerhet!!!