Kedjeolja

olllle

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
Jag undrar om man måste ha en speciell kedejeolja till skotern?
Jag har en sx 600r -02.
 

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
Växellåds olja inte bara en sort att välja på

prox600 skrev:
njae....egentligen inte, går lika bra att köra på typ 80w90...typ växellådsolja....
Vilken typ av växellådsolja menar du då?
GL1
GL4
GL5
och hur ska den vara uppbyggd?
Mineral
Delsyntet
Helsyntet
?
 

olllle

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
de var just de jag undrade. om det skulle vara nån speciell olja (del/helsyntet m.m.)
men jag tror att de funkar med vanlig växellådsolja. jag får tag på billig olja dom använder till lastbilar. de funkar kanske.
 

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
olllle skrev:
de var just de jag undrade. om det skulle vara nån speciell olja (del/helsyntet m.m.)
Men jag tror att de funkar med vanlig växellådsolja. jag får tag på billig olja dom använder till lastbilar. de funkar kanske.
Om du nu ska använda "nåt" från "lastbilar" vilket fabrikat pratar vi då (lastbilen alltså)?
+ Att "i dag" verkar alla GL-1 även fylla GL-3 kravet.(det är ju positivt)
En syntetolja är i allmänhet bättre och DYRARE, frågan är hur ”bra” som egentligen behövs…
Att det är ”billigt” till en lastbil beror till stor del på förpackningen. -embalage och hantering/tappning kostar pengar.
Du har väl ”hittat” nån med ett fat nånstans kan jag tro :D
Detta innebär dock INTE att det i alla lägen går att använda en GL-5, systemet bygger INTE på att ”högsta siffran är bäst"!
Oljor som uppfyller GL-5 har tex. en EP-tillsats för att olje filmen ska bära vid höga tryck/krafter.
Finns det nån nackdel med detta?
Jo, Oftast angriper GL-5 oljor ”gulmetall” som synkroniserings ringarna i de flesta vanlig BIL växellåda är tillverkade av = snabbt slut synk i så fall. (gäller även volvo och mercedes lastbilar enligt nedan.)
- Men nu var det skoter
Yamaha förespråkar en:
API GL-3 (Kvalitén/typen av olja)
SAE 75 eller 80 (tjockleken) (= en 75W/90 fungerar alltså utmärkt, MIN kommentar)

Scania kräver GL5 i växellådan och bakaxel
Volvo hade tidigare rekommendationen GL1-GL3 i växellådan, men från FH serieres 2 "kines öga" blev det någon förändring (tror det blev GL1-GL3 helsyntet, bara tror)
Och GL-5 i bakaxeln
Mercedes hade tidigare GL4 i växellådan (vet inte vad som används nu i t.ex. Actros bilarna)
även MB ska ha GL-5 i bakaxeln.
.
lynx och ski-doo använde tills "nyss" GL-5.
.
Lynx , ski-doo, polaris arctic och yamaha har faktiskt samma saker som ska smörjas av oljan –drev, kedja samt i vissa fall lager "öppet" på "olje sidan" och de mekaniska backväxlarna fungerat i stort sett på samma vis.
-Det finns Jänkare som använder ATF olja men JAG tror inte olje- filmen i atf oljan är nog stark, och jag vet ingen som åkt långt med denna "smörja" (Vad jag vet finns det inte atf som ens fyller kravet GL-1)
Intresant att notera är dock att de flesta MB manuella personbils lådor och volvos personbilslådor från slutet på åtti -talet och frammåt använder atf. :confused: :confused: :confused:
.
Å andra sidan kostar en original olja inte sååå mycket...
Det börjar kännas som jag snurrar till det här, :confused:
finns det frågor så ställ dom!!!!
//snowmad ......"betyder" i dag = "i'm mad, ther's no snow" vad det "betyder" i morgon, vem vet..
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Helsyntet !

Hej !

Jag använder ALLTID

Helsyntetisk Vxl. lådsolja med specifikationerna :

75w-140 ( 75w = BRA i Kyla ! )
Denna olja har i princip alltid GL-4 eller GL-5 oavsett märke !
 

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
..det finns inga gul metaller i skoter transmissioner...
Inte ens i lynx synkrolådor, dessa kräver också en GL-5!
Men ett skapligt tryck/nötning på små (framför allt kedjans anliggning mot övre lilla drevet) ytor finns det. = perfekt för att dra nytta av EP tillsats.
Så det enkla svaret är:
GL-5 fungerar i alla lägen i alla "moderna" skotrar.
Jag brukar väldigt ofta använda mej av en syntetisk GL-5 75w/90 eller 75w-140.
Då "min" 75w90 olja har ett viscositets index på 98 vid -40 mot min 75w140 som har 139 vid -40 så tycker jag bättre om "min" 75w/90
(jag köper båda kvaliter på lösvikt -ur ett fat, på en lastbilsverkstad :D )
Det är precis som 2stroke skriver det talet, 75w som är intresant.
det efterföljande /90 alternarivt /140 är ett värde vid högre (varmare) temperatur, och då går det lätt i alla fall.
Men det blir inte varmare i en skotertransmision än att en som tex. Yamaha skriver rak 75 eller 80 egentligen räcker, och då räcker talet /90 i en multigrade olja bara bra.
Får man inte dubbelt så mycket alternativ olja som orginal för samma peng betalar man för mycket (eller väljer för exklusiv olja)
Orginal oljorna klarar nämligen jobbet.
Om man har garanti "kvar" bör man dock använda org. olja!
- då kan "dom" inte skylla ifrån sej med att "det är inte rätt olja" om något går sönder i transmitionen. :eek:
 

S_ummit700

Välkänd medlem
1 jan 2000
102
0
6
Japp precis som folk säger så är det 75/09 som gäller i transmissionen.
Det är iaf vad autoriserad verk. trycker i sina maskiner. Så det borde funka bra :)
 

olllle

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
olika

kan det göra nån större skillnad om man har GL3 olja istället för GL5? Enligt instruktionsboken så skulle man ha GL 5. Så stor skillnad kan de väl inte vara?