Kedjehus

_wille_

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
0
16
Stöde
Hej
Hur mycket olja ska det vara i kedjehuset på en rotax 377 motor? Och hur tappar man ur den gammla oljan? Och vilken olja är bra? Och vad för tändstift skall det vara på samma motor?
 
Last edited:

Tegelby_

Välkänd medlem
22 dec 2007
332
0
16
Matfors
kedjehuset har väl inget med motorn att göra?
det sitter väl en nivåplugg eller en mätsticka i kedjehuset?
Jag brukar använda vanlig universalolja.
Man brukar få plocka av locket för att få ut oljan.
 

bian

Välkänd medlem
4 nov 2006
108
0
6
Jämtland
oljan för kedjehuset tömmer du väl ut under kedjehuset. undra om det inte var torx där? Sen så har du ju som sagt ett mått på stickan så du kan se hur mycket som ska vara i, den brukar väl ligga mellan två linjer? Sen så satsa på en dyr kedjehusolja enligt mig.
 

_wille_

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
0
16
Stöde
mm därför jag tänkte byta nu! Men har nyss köpt den å förra ägren lär inte ha gjort det!
 

TLK

Välkänd medlem
27 dec 2007
350
0
16
Gällivare
om det inte finns nån tappningsplugg så sug ur oljan istället för att plocka bort kedjehuslocket ;)
 

PenkeN

Medlem
7 feb 2006
33
0
6
Umeå
som alla andra sagt så är det bara att fylla och kika oljestickan tills du uppnår rätt nivå.

jag köpte även skoter nyligen och bytte kedjehus oljan för någon dag sedan.
min oljeplugg i botten var runddragen så jag fick tömma oljan genom att använda mig av en spruta med en slang på och sög upp oljan. sen plockade jag av locket för att få ut det sista som var kvar. här kan man ju även inspektera dreven och kedjan så att allt ser bra ut.

kan säga tur att man bytte olja för kom ut en vit sörja. typ kaffe med mycket mjölk i.

tror aldrig oljan var bytt på min maskin.
 

Andre_023

Välkänd medlem
7 maj 2008
471
3
18
Falun
Lånar tråden lite.
Är det jag som är helt blind eller är jag bara dum. Hittar inte hålet där man ska fylla på kedjehus olja på min racing -03a. Eller är det så att man ska fylla på där stickan sitter? Andra frågan, vilken av alla sträck ska man följa på stickan när man fyller på olja?