Kedjehus

jeppe

Välkänd medlem
1 jan 2000
244
0
16
39
Vilken typ av olja kan/ska man använda i kedjehuset? enligt lynx rekommendationer ska man kolla upp nivån en gång i veckan, vad beror de på att oljan "förbrukas"? har aldrig upplevt det tidigare på andra skotrar.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om kedjehusoljan "förbrukas" så läcker den ut någonstans.

Om du ska fylla på, så använd samma sorts olja som redan finns där (lukta på den, känn på den, titta på färgen).
Om du har tömt och gjort ren kedjehuset så kan du fylla på med antingen vanlig motorolja (mineralolja) eller växellådsolja GL1 eller GL4. Använd inte hypoidolja (GL5) om det finns mässingdelar i kedjehuset!
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Olja till kedjehus !

Hej !

Använd ALDRIG Mineral olja !

Använd ALLTID Syntet olja !

- - - - - - - - - - - - - - -

Titta på viskositetstalet....
En bra olja till skoter växellådan är en olja som är betecknad på tex följande sätt:
* 75w-90 eller
* 75w-140

Det är "75w" som är det intressanta, då det är denna siffra som talar om att den är lämplig för KALLA driftförhållanden !!

GL-4 / GL-5 är bara en grov kvalitets beteckning
där högre siffran innebär bättre kvalité !

- - - - - - - -
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: Olja till kedjehus !

NEJ!
GL-klassningen innebär INTE att en högre siffra är högre kvalitet.

GL1 är en "traditionell" växellådsolja. Den fungerar utmärkt för vanliga kuggväxlar, kedjetransmissioner, lager mm.

GL4 har en del tillsatser för att minska glidfriktion. De behövs i s k hypoidväxlar, t ex slutväxeln i bilar med längsmonterad motor. Man känner igen sådan olja på att den luktar svavel.

GL5 har sedan mer aggressiva sådana tillsatser. Sådan olja får inte användas i alla växellådor, eftersom den förstör mässingdelar. I synkroniserade växellådor som är avsedda för GL1 eller GL4 kan man också råka ut för att GL5 minskar glidfriktionen så mycket att synkningen inte fungerar.
I kedjehus på skotrar kan mässingdelar förekomma i kedjespännaren (lagerbussning för spännrulle t ex).
GL5 luktar mer svavel än GL4.
Det finns en del oljor som uppfyller både GL4 och GL5-kraven (den syntetiska växellådsolja som OK sålde för 10-15 år sedan gjorde t ex det). Det innebär att den sätter ner glidfriktionen lika mycket som en normal GL5, men den förstör ändå inte mässingdelar.

När det sedan gäller viskositeten så fungerar SAE 80W bra ner till åtminstone -30 grader. Om oljan är lite väl trögflytande i kyla spelar mycket mindre roll i kedjehuset på en skoter än i växellådan på en bil. Där kan en alltför trögflytande olja göra det svårt att växla i kyla.

Om man nu verkligen vill ha en tunnflytande olja (vilket man egentligen inte behöver, kedjehuset kommer ju säkert upp över 0 grader efter några hundra meters körning!), så använd ATF-olja (för automatlådor).
Nackdelen med tunnflytande oljor är att de läcker ut fortare genom otäta packboxar etc.


När det sedan gäller syntet- eller mineralolja så går det väl an att ha en syntetolja, så länge den är avsedd som transmissionsolja och har en GL-klass.
Syntetiska oljor för andra ändamål (motoroljor, hydraulvätskor, bromsvätska och liknande) bör INTE användas i kedjehuset.