Kedjehus olja

Skiboo 440x

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
Tja alla skotertokar!

Har ett problem på min 440x-00
Oljan på stickan blir svart samt seg,
men efter några avtorkningar ser den bra ut.
Provade byta olja men lika dant efter några mil.
Kan det vara läck i någon av packboxarna till axlarna, eller vad faan beror det på?

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Hmm...

Finns det en massa svarta avlagringar i kedjehuset eller någon plastdel (glidskena/kedjespännare) som håller på att nötas bort och blanda sig i oljan?

Om du byter olja så se till att göra ren kedjan ordentligt också (lägg den i bensin, skaka omkring den och tvätta med tandborste, fortsätt tills ren bensin inte blir märkbart smutsig av kedjan längre). En kedja kan rymma mycket smuts utan att det syns utanpå!

Om det skulle läcka i någon packbox så att du får in vatten i oljan så borde den bli ljusbrun och ogenomskinlig.

Skiboo 440x

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
Tack för tipset!
har dock både rengjort samt bytt oljan.
Vatten från backboxarna? borde det inte bli soppan som tränger ut därifrån..

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Har för mej att det sitter en magnet i oljestickan som ska samla upp metallspån.
Om det blir mycke metallspån på stickan (svart o seg) så kan det vara dags att göra rent kedja som tidigare skrivare talade om. Samt även kolla slitage på drev,kedja å kedjespännare. Lycka till.

berrra

Aktiv medlem
16 aug 2007
54
0
1
sundsvall
jepp det sitter en magnet på stickan. men jag har nyss kolla så att alting var frächt och det vare. och innan jag uppnade och kollade så vart det inte så dära, kanske kan ha spänt kedjan för hårt?