Kedjehus olja?

celneck

Aktiv medlem
1 jan 2000
82
0
6
S-vall & Plejaderna
Vilken olja använder Du?

Själv ska jag hälla i Omegas 690 växelolja super EP i min polaris. Enorm vidhäftning och vattenresistens.

Vi får se hur det går.
 

Fastman

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
Sverige
medlem.spray.se
>Polaris orginal.
Den kostar? Och vart köper man den?
Kör just nu med en Arctic Cat olja, för det var så lite olja i skotern när vi köpte den så var tvungen att köpa lite för att kunna köra...
 

foppa21

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
Gävle
Häll i en skvätt Optimum i transmissionen tillsammans med någon av de angivna oljorna så får du en skyddande hinna på slit delar.
Blå flaska som jag köper på mackar, det är drivgas i den så det är bara att spraya i litegrand. Det står på burken hur man blandar.
Jag har kört 2st nya skotrar på denna blandning och det blir inte alls så mycket järn spån i transmission.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
>>Polaris orginal.
>Den kostar? Och vart köper
>man den?
>Kör just nu med en Arctic
>Cat olja, för det var så
>lite olja i skotern när vi
>köpte den så var tvungen att
>köpa lite för att kunna
>köra...

Kostar: Alltför mycket...men det är ju en sån fin flaska som det står Polaris på :)
Jag köper hos lokala Pol-åf (Eson i mitt fall).

 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Kedjehus olja......

Hej !

Använd alltid en 100% Syntetisk olja !!

( detta pga dess överlägsna "KÖLD"egenskaper )

Ett bra tips är att använda en vxl. låds olja med följande beteckning:

75w-90 eller 75w-140

( 75w- är det viktiga då det är denna siffra som visar att den är bra i KYLA !! )

FABRIKATET spelar mer eller mindre ingen roll !!!
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
RE: Kedjehus olja......

Det spelar absolut ingen roll om det är syntetiskt eller inte i KEDJEHUSET när det gäller hur saker och ting beter sej i kyla. Till separatoljesmorda MOTORER spelar det roll då man ju inte vill riskera att pumpen inte klarar att suga sej olja när det är riktigt kallt. I kedjehuset däremot så följer det med olja runt vare sej den är som sirap eller som matolja, sen efter en kort stunds körning blir ju den något tjockare/billigare oljan varm och kommer då att bli tunnare. Häller man något annat än vanlig 10/40 motorolja, (eller möjligen någon billig 80/90 vx-lådsolja), i kedjehuset sysslar man bara med ett onödigt pengarslöseri. Köp en flaska, (1 liter), vanlig motorolja för ca 50 spänn och byt i stället olja 3 ggr i vinter så trivs både din plånbok och kedjehusets residenter bättre än om du köper nån svindyr märkesflaska och byter en gång i vinter!!!

(även om du skulle byta bara en gång i vinter och köra med motorolja så skulle det krävas noggrann laboratorieanalys av drev och kedja för att skilja dom från dito som gått med syntet/märkesspecifik olja)