Kedjehus Lager IQrr

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
Hittade på en sprängskiss att de ska vara lager #6205 både uppe och nere i kedjehuset .. men då jag tog ut och kollade så satt de ett sfäriskt eller hur de stavas lager på drivaxeln #1205 och ett vanligt #6205 på sec axeln samma mått och allt förutom att #1205 är själv centrerande . Sen har jag hittat på ett forum där de stod att #1205 är original på drivaxeln i rren ?

Till frågan nu .
kan man köra med #6205 på båda axlarna eller ska jag köra med #1205 på drivaxeln ?
jag gissar att om jag kör med #6205 så blir de jobbigare att montera in drivaxeln i kedjehuset mot för om jag har ett #1205 lager ?

Har köpt 2 st #6205 lager redan men tänkte höra så man inte gör något dumt om man stoppar in dom ist för #1205 ?

Kan ju passa på att tipsa alla som kollar tråden och ska byta lager själva att inte köpa dom hos din skoter åf utan att kolla med andra firmor först för dom kan ta betalt .. min polaris handlare skulle ha 321kr/st alltså 642kr för 2 st lager då ringde jag momentum ist och köpte lagren för 116 kr/st 232kr för båda lagren . så man kan spara ihop ganska mycke pengar om man ska byta lager i boggie och sånt också :)
 

Indy500power

Välkänd medlem
25 okt 2005
560
0
16
Alfta
Jag har kört med 6205 på bägge ställena i min RR och R. Vad jag kan minnas satt det inte något sfäriskt lager på varken mina maskiner el tjejens el brorsans rr. Har bytt matta på samtliga maskiner och monterat non-slip på rr:arna. Man måste ha kedjehuset löst när man stoppar in drivaxeln om man har non-slip hjul. Lätt att skada packboxen! Se till att byta den när du ändå river, kostar inte många kronor på tex momentum den heller, köper själv på en hydraulik firma.

"edit" Pilla bort kapseln in mot kedjehust på lagret.
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
Jamen kanon ! jag håller på att förlänga den till 144" så kedjehuset är redan löst och som du säger så har jag redan beställt nya packboxar :)

ja jag ska se till att komma ihåg de , tack för svaret ! :)
 

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Även jag hade ett sfärsikt lager på drivaxeln på min IQ RR -08a men enligt min ÅF skulle det inte sitta det? konstigt att det då verkar göra det iaf på vissa... Så när jag beställde ett nytt fick jag en "vanligt" lager
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Samma här. Hade en -08 men sfäriskt lager. Vad jag förstått så satte som in det för att slippa bryt/sprickskador i kedjehuset.
Men som ni säger så är det inte alla som har det.
Kanske bara var -08 som hade det?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Det sfäriska lagret var väll en uppdatering som gjordes på framför allt R maskinerna, kanske även gjordes på RR av dom som anser att dom kör hårt, eller av ÅF som vill slippa ev problem.
 

Indy500power

Välkänd medlem
25 okt 2005
560
0
16
Alfta
Dom 3 RR jag höll på med var/är 09:eek:r uttagna 10. R:en var 08:a Jörgen Backmans sista maskin som han tävlade med. Knepigt är det iaf :)

Ser egentligen ingen fördel med det? För axeln kan ju inte röra sig mer bara för att det är sfäriskt in i kedjehuset när det är "stelt" lager på variator/hastighetsmätarsidan:confused: El jo det enda jag kommer på bara sådär är vell att det ev blir lättare vid montering att man kan röra axeln i lagret då.

Aja skitsamma fungerar ju med bägge så! =) Inte kört sönder el hört att någon spräckt något hus för att det satt vanligt lager där.