Kawasaki med rotax

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
köpte nyss en kawasaki drifter 440 med motor från en everest 440 priset var så lågt, kunde inte låta bli =)
till saken.. den har väääldigt högt tillslagsvarv. så topphastigheten kanske är runt 40 sen varvar den inte mer..
och sen så går den extremt tungt i lite "blötare" snö.. som nu när det varit 0 gradit, nästan så tungt att om man står upp och släpper gasen så vill man nästan flyga framåt över den :p
känns precis som om bromsen ligger på utav f-n dock verkar mattan rulla lätt och fint.
detta kanske har något samband med det höga tillslaget och orkeslösheten?

har inte skruvat så mkt i skotrar o variatorer så har ni tips så är ni välkomna..
när ja köpte den gick den kanonbra men då var det visserligen någon minusgrad...
 
Last edited:

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
ingen aning faktiskt.. en sån där med rem :p nä, men serius.. ska kolla lite imorrn, nu är ja så less på det pissiga vädret.. kan ta nå bilder oxå.. men under tiden får ni gärna komma med idér..

eller är det bara så enkelt att den går så urpissigt i blötsnö? (observera inte DJUPSNÖ utan bara ett tunt lager blötsnö på led)
har inga plastskidor.
 
Last edited:

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
OJ!!! du verkar ha ett allvarligt problem i sekundären! vet inte om du klarar av att demolera en sekundär om du aldrig gjort det! MEN det måste göras för den kärvar ganska rejält , därför att den varva är ju för att den ligger på lägsta växeln hela tiden :p.. typ som om du cycklar på 1an så får du trampa mkt för att komma upp i fart, det som är skumt är att den är slö! den borde vara stark som en Oxe så där..
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
aha.. jo jag misstänkte att så där ska de inte se ut :p
men den kanske är stark. är ju bara det att den ligger på högvarv hela tiden så det finns som inga extra varv att ta ut när man ska dra..

men vad är det som ska göras/kollas med sekundärvariatorn?
med tanke på hur fin vintern är så har jag nog gott om tid att lära mig skruva variatorer innan det blir före igen :p
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Lättast är nog att leta en beg sekundär till en vettig peng :) max 500kr får du betala ! men kan även hitta för 200lappen...
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
widell1111, ja det är säkert det bästa alternativet.. men låt oss säga att jag vill försöka laga den här eller åtminstone kolla vad som är fel, just för erfarnehetens skull =) man lär sig inget på att köpa nytt :p pajjar jag den så spelar det ändå ingen större roll..

så vad kan hända i en sån där?

kan tillägga att ja inte ha tummen mitt i handen. har skruvat i bilar sen jag var 12. har bara aldrig skruvat i variatorer.
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
widell1111, ja det är säkert det bästa alternativet.. men låt oss säga att jag vill försöka laga den här eller åtminstone kolla vad som är fel, just för erfarnehetens skull =) man lär sig inget på att köpa nytt :p pajjar jag den så spelar det ändå ingen större roll..

så vad kan hända i en sån där?

kan tillägga att ja inte ha tummen mitt i handen. har skruvat i bilar sen jag var 12. har bara aldrig skruvat i variatorer.

Aha ja men då ska du nog klara av en variator :) dock så har jag bara skruvat en och samma variator och det va en nyare variator... men om du vill så kan du adda mej på MSN så kan jag försöka guida dig...

Widell1111@hotmail.com
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
gick förbi skotern idag och kastade ett öga på variatorn.. ska man kunna bända isär skivorna? hursomhelst. sitter den en skruv med stor bricka i centrum på baksidan av sekundären. en m8 tror ja.. kanske en m10.. kommer inte ihåg. hursomhelst så är den inte helt inskruvad, saknas ca 10mm..
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
har nu hittat felet tror ja !!!!
den vägrar gå på ett stift vid lite högre varv.. lyfter man upp tändhatten 10mm så går den på den cyllen,,. är ju därför den inte orkat växla ut på sekundär variatorn, den gör det iaf när jag hade skotern uppallad och varva ut den med tändhatten upplyft..
så nu blir det att jaga rätt på ett par nya stift.. var hittar man NGK A8 stift idag?? (det sitter A7 där nu) har provat att rengöra och bränna ur och få igång stiftet men det vill inte..
 

frenell

Välkänd medlem
14 sept 2007
240
0
16
Heter stiften bara a7?lång gängade?..kan även vara tändhatten.. du bör hur som helts ta bort variatorn och göra rent den innan du kör med den..den ska gå att bända isär men man får vrida på inre skivan samtidigt som man trycker bänder..kan gå tungt på vissa ..putsa av skivorna med nått fint sandpapper och gör rent med t-röd,bromsrengöring eller liknade..kolla även glidklackar och sånt..du ser hur det funkar när du har tagit bort den eller går väll och göra när den sitter där också kanske..
 

skoterräven

Välkänd medlem
4 feb 2007
646
0
16
västernorrland
A7 är mjukare än A8 och bör fungera bättre ,jag tror att det är fel på en brytare/kondensator och för att justera/byta dom måste du ha en tvåtonssummer,
om du skall få det att bli bra.
du ställer båda brytarna på 0,30 och sen justerar du tändplattan tills du får 0,35mm sen förtändning sen justerar du den övre brytaren så att det blir samma förtändning är du inte noga kommer du att blåsa hål i en kolv.Kolla bara först så att inte den är skuren redan
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
nu förstår jag inte varför jag skulle ha nå fel på brytarna och/eller kondensatorn?
stiftet är väck helt enkelt.. det trasiga stiftet satt i den högra cylindern. om jag sätter det i den vänstra cylinder så går den högra cylindern bra... och kompet är lika i bägge cylindrarna så den är inte skuren eller nåt..
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
okej. har nu införskaffat två nya A8 stift, knackat ner avståndet till 0,5 som rekomenderat av NGK.. tidigare satt det A7 med ca 1mm avstånd.

oj *****r vad skotern går.. =) den accar nog ifrån min indy 500... väl investerade 136kronor =)