Karibon går dåligt

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
Har problem.. karibon går bara med full choke och bara upp till typ 1/4 gas.:(
Jag har bytt bränslefilter.
Rengjort förgasaren två gånger.
Bytt slangen mellan vevhuset och bränslepumpen.
Rengjort bränslepumpen.
Kollat insugsgummit.
Skruvat på luftskruven, hur man än gör så går den bara sämre, nu står den på 3/4 varv utskruvad. Stiftet är svart och blött.:confused:

VAD kan det vara för fel?..den gick bra när jag ställde bort skotern i våras men nu går den kasst..:(

Vore tacksam för hjälp
 

LOCAL-RIDER

Välkänd medlem
29 okt 2006
210
0
16
LAPPLAND
:) hej det är bra att du har kommit så långt med din skoter men felet med stifterna är att din skoter tar för mycket olja det gjör dom svarta dom ska vara jyllenbruna när den får perfekt olja blöta är dom för att den är sur men sen problemet med din skoter kan va många men ett fel kan vara brytarna dom är ju som dom är och lever sitt egna liv eller om du cdi box kan det vara felet för den tänder inte som den ska vád jag har fattat åter kom om felet avstår
:)
 

LOCAL-RIDER

Välkänd medlem
29 okt 2006
210
0
16
LAPPLAND
jaha men på gammel skotrar är det ofta svarta stift men eftersom du blandar inni bensinen så är det inte så konstigt eftersom när motorn blir sur så lagras oljan på stiften och dom blir svarta men men kolla upp det där med tändningen det kan vara det simplaste felet i världen nödstoppen kan vara felet dom kan spöka då och då så kolla den okså innan nåt annat:)
 
J

JagLuktarGott

Gammal bensin? dåliga stift? är det första jag kommer att tänka på.
Men det kan ju vara massa olika saker, men
börja med att tanka i ny bensin och slänga dit nya stift.
 
J

JagLuktarGott

Nja, ja tänkte mer om stiftena var knäckta på nått sätt eller itne funkade som dom skulle, och ett par nya stift är ju alltid bra. Men det kan som sagt vara hur många olika saker somhelst.
 

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
34
Drängsmark
choken gör ju att den får mindre luft. så den kanske för föör mycket bensin.
men om du skruvar ut luftskruven 1,5varv ut o provar då.
du kan ju även ta o kolla upp munstyckerna vad de är för storlek och höra vad de ska sitta där.
men de inte börjar gå bättre skulle jag ta o skruva upp toppen o kolla hur de ser ut. men även ta upp cyllen o kolla hur den ser ut och hur kolven ser ut.
 

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
Du kan, efter att du bytt stift, kolla pumpen. Har hittils bytt pump på våran 2 gånger.. Den betedde sig liknande men då hjälpte inte choken så hemskt mkt. Visst gick den bättre men inte nämvärt..
 

Trucker77

Medlem
2 feb 2007
40
0
1
Svensbyn
Värm stiftet med gasol&skruva dit det medan det fortfarande är varmt. Alt kör det varmt med en annan skoter. Insugnings gummit?
Har varit med om att membranet i bränslepumpen har haft mikroskopiska hål som bara gick att se mot en mkt stark lampa.