Kapellet på eller av???

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Köpte nyss ett kapell.

Perfekt, tänkte jag, när man ska upp till fjällen och måste köra med släpvagnen/bilen efter slaskiga vägar.

Då skyddar ett kapell bra.

MEN, då säger kompisen...

-Aldrig ett kapell på skotern när du transporterar den så....huven blir alldeles repig....



Men SKIIIIT!

Så, ska det vara kapell på eller av vid släpvagnstransport?



MVH B
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Det finns huvskydd som du har under orginalkapellet och som finns till dom flesta märkena och om du vill vara helt säker så köp även ett nylånkapell oftast är dom silverfärgade, enbart orginalkapell släpper till slut igenom all skit när det har blivit tillräckligt blött.
Jag tror att silver kapellet kostar mellan 600-700 kronor och är även bästa skyddet när det regnar, huvskydd-orginal-silver är det som gäller.
 

jonasadolfsson

Välkänd medlem
5 nov 2005
1.666
1
16
Bollnäs
hmm det vaar bra att vet för jag har alltid kört me kapell på min skote när ja har fraktat den..har aldrig märkt av någrar repor lr liknande på huven..
 

petersson

Välkänd medlem
12 aug 2006
304
0
16
Skellefteå
Nåt farsan brukar göra när han fraktar skotern en längre sträcka är att han lägger exempelvis ett gammalt mjukt täcke på huven sedan kapellet över det, då slipper du repor osv.
 

Adventure

Aktiv medlem
13 mar 2005
84
0
6
det beror givetvis på vad du har för kapell. Med ett formsytt kapell så kan det fungera. Men annars så blir antingen huven repig eller så går kapellet sönder.
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
jag har taskig erfarenhet av kapell på när man fraktar skotrar. kapellet behöver inte fladdra mycket för att det ska slipa i färgen på huven. lacken kan bli matt helt enkelt.