Kapa kammar

7Racing

Medlem
22 aug 2015
27
1
3
Luleå
Tjena :ciao:
Jag hade tänkt kapa kammarna på mina skotrar då jag vill kunna ligga på efter led. Men jag vill ju ändå inte tappa för mycket lössnöförmåga, hur höga kan kammarna vara utan att dom flyger när man trycker på? Räcker det med att kapa topparna?
På ena skotern sitter det 51mm nu och på andra 57mm nu.
Värt att notera är att jag inte behöver ligga nå över 120 km/h.

Tack på förhand :)
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Har legat på 120km/h på en frusen älv med 51mm kammar när jag åkte ut med ett gäng kortbandare. Alla satt kvar efteråt och inga skador i övrigt heller. Däremot är det ju annat att ha i åtanke om man ska åka fort efter led. Fäste i kurvor t.ex.
 

7Racing

Medlem
22 aug 2015
27
1
3
Luleå
Har legat på 120km/h på en frusen älv med 51mm kammar när jag åkte ut med ett gäng kortbandare. Alla satt kvar efteråt och inga skador i övrigt heller. Däremot är det ju annat att ha i åtanke om man ska åka fort efter led. Fäste i kurvor t.ex.
Jaha, men håller dom lika länge om man regelbundet kör led?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Kör du bara upp till 120kmt korta sträckor så behöver du inte kapa kammar. Kör och håll koll på kammarna så ser du om de flyger hädan. En annan viktigare orsak till att köra lägre kammar på led är kylproblemen höga kammar ger i både vattentemp och fastbrända slides .De börjar ju kyla dåligt redan vid 38mm kammar. Men som sagt håll koll på vattentempen och mont isrivare samt håll koll på om den slänger kammar.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Nu har du ju redan fått svar, men just slidesen är väl det enda som jag lyckades bränna fast. Men då körde vi en kort sträcka efter väg.
 

7Racing

Medlem
22 aug 2015
27
1
3
Luleå
Kör du bara upp till 120kmt korta sträckor så behöver du inte kapa kammar. Kör och håll koll på kammarna så ser du om de flyger hädan. En annan viktigare orsak till att köra lägre kammar på led är kylproblemen höga kammar ger i både vattentemp och fastbrända slides .De börjar ju kyla dåligt redan vid 38mm kammar. Men som sagt håll koll på vattentempen och mont isrivare samt håll koll på om den slänger kammar.
Okej, då behöver jag kanske inte kapa kammarna:) Och kylning blir nog inget problem då jag har isrivare och ska porta mattan.

Nu har du ju redan fått svar, men just slidesen är väl det enda som jag lyckades bränna fast. Men då körde vi en kort sträcka efter väg.
Haha jo där är det lite dåligt med kylning för slides