Kan "motorhuset" skidoo ??

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tja!

grrr ! har kört ca:27mil med min tnt nu och i dag tog den den första v-remmen !! Enligt motorhuset i ösd så ska remmen sticka upp 2mm över kanten på sekundären MEN i instruktionsboken som jag kollade i när jag skulle byta remmen så stod det att remmen ska spännas så att kordan precis sticker upp över kanten på sekundären vilket är över 4mm !! alltså mer än dubbelt så mycket som dom på motorhuset rekomenderade mig:mad:
Och som nobbie på snöskoter så litade jag ju på dem Grrr ! remma d*****rna kostar ju typ 1300kr/st så an vill ju kunna köra mer än 27mil på dem !!
 
Last edited:

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Hehe alltså dom hade egentligen både rätt och fel! Ska försöka förklara varför :p

Just DIN skoter är unik, precis som min, din pappas och din kompis, även om vi har samma model!

Remmen ska spännas så hårt/löst så att skotern gör såhär när den är upphissad:

http://www.youtube.com/watch?v=VNVv-jOzaIE

Som du ser så snurrar den ytterst lite, just att den orkar runt..han kan även stoppa den med handen, och när han släpper den så börjar den snurra igen och han kan ge den en "putt" en kort stund så den sticker iväg lite snabbare men återgår snabbt till att den just snurrar..

På min Summit 800 04 så är remmen ca 4 mm ÖVER kanten för att den ska göra sådär och på min gamla 600 99 så var remmen typ 1 mm UNDER kanten för att göra sådär..

Om du har remmen för högt upp på sekundären så sticker skotern iväg av sig själv/mattan snurrar för fort/remmen för hårt spänd!

Har du den för långt ner så startar skotern på fel växel... dvs den kan växla jättekonstigt!

Motorhuset hade inte fel, dom tog nog det mest vanliga mellanvärdet som gäller samtliga skotrar och det var verkligen inte deras fel att din rem sprängdes! Idag så sprängdes remmen på min kusins Rgade 800-09 efter 33 mil!

Varför den sprängs vet jag inte, fel material i dagens remmar BRP säljer eller felaktig linjering? Vad vet jag inte, det kan säkert nånannan svara på!

Om någon annan har något att ändra/fylla i så gör gärna det!

PS: Går inte såndär på garanti om du har BRP orginalrem?

/F
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tja!

Har monterat reservremmen nu och med mattan i luften så kryper den runt stehvis :rolleyes: Ska jag spänna remmen lite till så att mattan går runt helavarv ?
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Ja du ska ju defenitivt kräva en ny rem av dem!
Alla som jag vet om som köpt en ny skoter och remmen farit innan första servicen har fått en ny direkt!
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
Tja!

Har monterat reservremmen nu och med mattan i luften så kryper den runt stehvis :rolleyes: Ska jag spänna remmen lite till så att mattan går runt helavarv ?
det låter som att den är ganska bra justerad nu.
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Gick ut nyss och spände remmen lite till så att manttan kryper runt hela varv men bara nätt och jämt:p sen provkörde jag skotern lite och man kände att den drev på mycket bättre än förrut :) Nu sticker remmen upp typ 5-5,5mm över kanten på sekundären ! hehe "lite" skillnad mot 2mm !
Ska montera bort plast plattan med verktygslådan från remskyddet så att remmen får bätte kylning ! får väl ha verktygen i ryggan istället.Det är typ 15-20mm stora hål i remskyddet under vertygslådan, så utan lådan där så kommer det ju strömma in mer kall luft på remmen :)
 
Last edited:

MLt

Välkänd medlem
11 feb 2007
290
0
16
Bureå
Låt ÅF justera till variatorerna och sen är det bara spöa allt man kan, remmen ska hålla! Jag skulle annars reklamera maskinen. Ingen ska påstå att man ska byta rem varje dag man är tex i fjällen där det kan bli en hög med mil/dag.
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Nja!

Det var ju min åf som "ljusterade" variatorerna när jag köpte skoter och det klarade dom ju inte av :p Ska ut och fisköra 5mil i morgon :mad: sen får vi se hur länge rem nr 2 håller :rolleyes:


PS:kollade lite närmare på den gamla remmen och då märkte jag att kordan saknades enbart på den yttre sidan av remmen ? den som är närmast sidokåporna ! Borde inte insidan slitas lika fort ?
kan det vara så att variatorerna inte är korrekt linjerade mot varandra tror ni ?
 

lam-kaka

Välkänd medlem
10 feb 2008
280
2
16
Jämtland
undersidan
Antingen går du på kilremslagret och köper en rem där eller leta efter någon i Östersund som har ultimax 803 rem.

Orginal remarna som har reflor åt ett håll är bara skit!

40mil höll min första, 40 mil höll min andra orginal rem...80mil+ på ultimax 803 remen.
 

MACH Z -05

Välkänd medlem
10 feb 2005
720
1
16
Östersund/ Åkersjön
Jag har bytt en rem på 560mil på min renegade 1000 sdi! jag bytte bara för att jag tyckte att den blev lite sliten inte pga trasig rem! Kolla så att motorn står där den ska!
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Min rem är inte direkt trasig utan det är "bara bitar av korden som slitits ut från remmen på enna sidan. Kan man fortsätta köra på den tro ?

Hur kollar jag så att motorn står i rätt läge då ?

Kollade på siffrorna på gamm remmen och gemförde med den nya och måtten är lika 417-300-197 men de röd/lila siffrorna som är tryckta typ 25-30cm åt höger på remmen från mått siffrorna sett så skiljer remmarna sig åt ! Den gamla har siffrorna A8-28-246till253 och den nya N8-21-021 ?
Är detta bara ett serienummer lr har det med kvaliten på remmen att göra ? Den nya remmen har en rödaktig färg på fibrerna på insidan av remmen där "kuggarna" sitter.


Båda remmarna är tillverkade av brp !
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
köp 166 remmen den är lämpad för 800 motorer! sätt dit den och justera in den rätt sen kör in den riktigt sen är det bara att spöa!!:rock: