kan man blanda olika 2takts oljor utan

Bnht

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
Tja !

I samband med mina skoterköp har det alltid funnits olja i tanken och jag har utifrån mitt eget oljeval alltid slagit i denna. Hitills har bladningen gått bra dock skulle jag väl inte rekomendera att fortlöpande blanda olia oljefabrikat och har lite svårt att förstå anledningen till att behöva göra det.
 

larry1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
23
0
0
jag tänkte

jag har köpt en annan skoter som det är kvar olja i och jag tänker byta och köra med den jag kört förut med...........
mvh
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det borde inte vara nåt problem...

...om du vill vara på den säkra sidan så sug upp lite av den gamla oljan ur tanken, blanda dem med lika mycket av din vanliga olja, låt det hela stå några dar och kolla att blandningen inte blir konstig på något sätt (den får inte bli mycket trög- eller lättflytande, det bör inte bli nån bottensats eller skiktning i den). Ställ in det hela i frysen och kolla att oljan fortfarande flyter vid -18 grader.

Om det händer konstiga saker (mycket osannolikt) så är det kanske säkrast att tömma oljetanken, tvätta ur den och byta oljefilter innan du fyller på ny olja.

Eller ett enklare sätt: När du har nästan slut i oljetanken, tanka oljeblandad bensin och fortsätt köra tills det är helt tomt på olja. SEN fyller du på ny olja och fortsätter med oljeblandad bensin en eller ett par tankar till för säkerhets skull.
 

Brannmark

Välkänd medlem
1 jan 2000
120
0
6
45
Kalix
...

Om den olja du tänker använda är en hel syntet, ja blanda på.

Syntet olja blandar sig med de flesta oljorna...

En ny skoter har en standard eller semi syntet olja. Detta har man på grund av att kolvringar och cylinder loppen skall nötas in rätt. Om man kör med hel syntet olja i en helt ny maskin kommer inte kolvringar och cylinder lopp att nötas in, och får istället en mycket hård glänsande krom liknande yta.

/Anders