Kan inte bestämma mej. F800rr, xf800hc eller m800/800hcr

Scorpio_Racing

Välkänd medlem
29 jan 2006
772
0
16
39
Östersund
Jag kan inte bestämma mej för vad jag ska köpa för skoter. Tänkte mej en -12/-13. 70-80.000kr. Kring 200 mil ungefär. Åker både led och djupsnö. Led blir det mest för transport eller när snömängden är för klen. Åkte f7a innan.

Dom långa är dom rena pesten på leden? Vertikal styrning är det bara hcr som har det?

Kom med tips, fördelar/nackdelar, erfarenheter och allt annat tänkvärt
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Att du åker lössnö gör att den korta RR:en går bort.

Sen är det om du ska ha en XF eller M.
XF funkar till båda, så länge man inte vill åka på de värsta ställen i lössnön.
M blir sämre på led såklart, även om M800 går ganska bra på led i jämförelse mot andra lössnöare.

Teleskopstyret sitter väl på XF HC, M800 Sno Pro och HCR.
Det finns en vanlig M800 också, den har ej teleskopstången.

Rätta mig någon om jag har fel...
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Har för mig att teleskop inte sitter på hcr? M går att pressa led ganska bra med om man byter bort original skidorna då dom är värdelös på led i mitt tycke.. Har både ägt en XF och en M och jag fick aldrig någon av dem att gå varm även fast man körde på hårdpackad led. Polaren fick sin att gå varm när han drog ppulka men då var det bara att vika ner isrivarna så var det löst.

Är du mycket till fjälls och kör skoter så köp en M kör du mest runt kusten så köp en XF.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Var F7an rätt kör vidare med F800rr.

F för Led och myr eller "platt" lössnö åkning är väl inget dumt val.

XF är väl blandningen är väl nästan lika kompetent på led.
Men lite mer kompetent i lössnö.

M Ska bara köras i lössnö. Går köra led. Men både XF och definitift F kör åttor runt den på led med all rätt.

Själv har jag valt att komplettera min M med en F för att ha en lössnö maskin och en led smiskare för den delen av säsongen. M går köra led på men det saknas glädje, fjädring och hanterbarhet för att vara bra. Lika väl som jag inte ser F maskinen som någon lössnö racer men visst kommer det väl bli något myrvarv och någon "micro" hillclimb i lösare material bara för att prova.

Sen är det ju JÄTTE stor skillnad på vad vi ser som lössnö.
För några är ett varv runt men myr en lössnö dag ellet skare med någon dm löst uppe på.

Medan andra kallar det inte lössnö för än det bottenlöst, lutar och man i princip inte kan stanna.

Så jag skulle säga F elle XF speciellt om du kört F tidigare och det passat din körning. Steget F - M är ganska brutalt annan åkning för att ta fram det bästa. Om inte dina kör kompisar också tar samma steg.
 

Scorpio_Racing

Välkänd medlem
29 jan 2006
772
0
16
39
Östersund
Tack för era synpunkter. Bor i Östersund så jag åker aldrig skoter vid kusten. Åker lite hemma men dom flesta gångerna åker man till fjälls. Jänsmässholmen, Åkersjön, Bakvattnet eller mot Åre. F7an for jag runt med när alla andra hade längre skotrar, Gick bra då men klart man körde fast när det skulle ut och friåkas. Men den var ruskigt bra på led och vanlig lekåkning på myrar och lättare lössnölek
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Åker både led och djupsnö. Led blir det mest för transport eller när snömängden är för klen. Åkte f7a innan.
Har man de minsta ambitioner att köra lössnö så tycker då jag man inte ska ha en kort.
Är du osäker på om du ska ha en M så passar det nog bra med en XF.
Då får du känna ifall du sedan vill gå all in längre fram och köpa en ren lössnömaskin.
 

H a

Välkänd medlem
10 dec 2010
244
0
16
Hammar
Hej!
Har också åkt F7 tidigare. Funderar på hur Crossfire 800 från 2011 är jämfört med XF från 2012? Jag kör både led och lättare lössnö.