Kallstart Rotax 643

A

Alun

Hej!

Är det någon som har tips på hur man håller liv i motorn efter kallstart med primer? Den startar hur bra som helst men eftersom choke saknas dör motorn och man får pumpa någon gång till och starta om. Så får man hålla på tills motorn blivit någorlunda varm.

Tacksam för tips.
 

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
jag har chok och primer på min men jag brukar iaf pumpa ett antal ggr och sedan när jag ska starta den så "laddar" jag primern så när den startar och sedan börjar dör så trycker jag in soppa.. men du verkar ha ett annat bekymmer?
Vad sitter det för bestyckning?

 

perra1

Rookie sledder
1 jan 2000
10
0
0
Du får nog gilla läget, Jag har samma visa med min, fast än värre. Men då är ju min 643 ordentligt preppad åxå :)

Om du har problem med att den vill käka stift vid kallstart åxå. Byt till NGK BR9EV så har du löst det problemet.
 
A

Alun

Jag tycker nog problemet verkar likartat med det du beskriver. Ska testa ditt tips.

Bestyckning vet jag inte mer om än att det är original, vad det nu sitter monterat från början på en 92:a.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Låter som en helt normal kallstart med en 643 = gilla läget.
Man pumpar två-tre ggr så startar den...sen får man hålla ena handen på pumpen och den andra på gasen...när man hör att den håller på dö så pumpar man i den 1-2 pump så går den en stund till.
På brorsans Mach 1 -92 brukar man få göra detta 2-3ggr ungefär.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Hej !

Detta är helt normalt på Ski-Doo då man tyvärr skippat chocken ( Snikenhet ! ).
Gäller inte bara 643
utan även bla. 467/470/536/582/583/670 etc etc

1. Köp beggade förgasare med Choke & flytta över bestyckningen.

Om du tycker problemet är väldigt väldigt irriterande !!

2. Du kanske även har lite för små Lågfartsmunstycken...
Prova att justera luftskruvarna något.

 

Mach Z 99 RER

Välkänd medlem
1 jan 2000
112
0
6
Pump rolig til du kjenner motstand-pump så to ganger-start-mat på med et trykk når den faller ned på turtall-for mye pumping og den surar. Tips: prøv dette før du bestycker noe som helst!