Kabelhärva på Freeride -12

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Jag plockade bort instrumentpanelen igår och såg att det fanns en ledig kontakt i kabelhärvan. Någon vet vilken sorts kontakt det är? Och om det går att driva GPS genom den..
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det finns en ledig kontakt som är till för 12v uttag, kan mycket väl vara den. Det är en liten kontakt med två kablar bara, kommer inte ihåg färgerna.
Men!
Om du ska köra med GPS så är det bättre att ta plusmatning från ett annat ställe...
På E-tec 800:an försvinner spänningen i 12v uttaget när motorn går på tomgång, mycket irriterande.
Hade så ett tag förra året, drygt när GPS:en frågar om man vill gå över till batteridrift varje gång man stannar...

Löste det genom att ta spänningen från den lediga säkringen som sitter på sidan av oljeburken.
Det sitter två säkringar där, men till den ena går det andast en kabel, vilken det ligger ständig spänning på. Jag kopplade på en kabel och tog + därifrån och - från vanliga 12v uttaget, vips så gick GPS:en hela tiden... :bigsmile:

Gjorde detta på min 11:a, men det borde se likadant ut...
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Kollade inte så noga vilka färger det var.. Tänkte mer om det fanns en kontakt som passar, och som har plus och minuskabel ut? Men din lösning låter bra. Ska kolla upp det. Annars får jag dra direkt från batteriet och sätta en säkring på vägen bara..
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Tänk pa att då matar det ju ström även om skotern är avslagen, så vida du inte kör genom något relä eller dyl.
Satt och tänkte på det, kan ju vara värt att fixa nån form av tändningsspänning då vi blivit av med magnapullen..
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Just ja, det sitter batteri på FR i år...
Då är det inte säkert att det är nån säkring ledig, inbillar mig att den används när man har batteri...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.471
384
83
Malå/Adak
Det finns en ledig kontakt som är till för 12v uttag, kan mycket väl vara den. Det är en liten kontakt med två kablar bara, kommer inte ihåg färgerna.
Men!
Om du ska köra med GPS så är det bättre att ta plusmatning från ett annat ställe...
På E-tec 800:an försvinner spänningen i 12v uttaget när motorn går på tomgång, mycket irriterande.
Hade så ett tag förra året, drygt när GPS:en frågar om man vill gå över till batteridrift varje gång man stannar...

Löste det genom att ta spänningen från den lediga säkringen som sitter på sidan av oljeburken.
Det sitter två säkringar där, men till den ena går det andast en kabel, vilken det ligger ständig spänning på. Jag kopplade på en kabel och tog + därifrån och - från vanliga 12v uttaget, vips så gick GPS:en hela tiden... :bigsmile:

Gjorde detta på min 11:a, men det borde se likadant ut...
Den "lediga säkringen" är där laddningen till batteriet tas ut om man nu har batteri, så på skotrar med elstart finns ingen ledig plats..... men då är det ju bara att koppla in sej på batteriet direkt.

Har du satt någon extra spänningsreglering när du plockat ut streten till GPSen från den lediga säkringshållaren? Jag gjorde likadant men efter ett tag brann GPSen upp.... Frågade Garmin om haveriet kunde berott på överspänning men dom kunde inte säga vad som hänt annat än att det blivit total härdsmälta. När jag mätat så ger min -11 Freeride 14,6V oavsett varvtal, det är väl i mesta laget med borde inte vara ett problem, men man vet ju inte om den kan ge spikar som är högre vid vissa tillfällen......
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
JAAG:

Nej, har bara dragit en kabel direkt upp till GPS:en... 14.6 volt måste dom klara, vore konstigt annars, en bil laddar ju runt 14 volt...
Körde iaf förra säsongen med en Garmin GPSmap 62 utan problem.

Montanan jag ska köra med i år tror jag ska klara större spänningsintervall, kommer inte riktigt ihåg vad det stod på fästet jag köpte, kan kolla upp det...