Kabel till spridare avsmällt, vad göra?

magper

Medlem
2 jan 2013
10
1
3
Umeå
Har en freeride 2016 som vid körning i helgen la ner. först tänds motorlampan och skotern börjar bluddra. stänger av. startar upp inga problem. ca 5 minuter senare samma problem. sedan går den barar på 1 cylinder. blev bärgning hem. var och läste av felkoder idag och den indikerar på att spridaren på variatorsidan har ett jordningsfel. skruvar av huven och ser att ena kabeln har smält av just ovanför kontakten. se bilder.

Frågan är nu.. går det att ful-laga med lite lödtråd och eltejp så man kan köra tills man får en tid på verkstaden? vad säger experterna?

ser även att kabeln är ganska kraftigt böjd innan den är fastsatt med ett buntband om jag jämför med andra sidan så sitter den inte lika tight.

Vad kan ha orsakat att kabeln smält av kan det vara något annat som genererar felet?

Jag fruktar att hela kabelstammen måste bytas och det är nog inte gjort på en fikarast..
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Jag skulle bytt spridare för de kan ev va den som har fått elfel i sig och därav bränt kabeln. Eller är de yttre åverkan typ något som nött där? Ful-laga inte o kör för de kan bli värre fel i kabelstammen eller ännu värre uppeldad ecu :eek:
 

magper

Medlem
2 jan 2013
10
1
3
Umeå
Enligt säljaren E-son i Skellefteå så tycker de att det går att fixa genom att klippa av kontakten och löda på en ny. Vet inte orsaken men det kan ha nött mot något. är ju bara ena kabeln som är paj. Enligt ÅF är det ganska vanligt att dessa kablar nöts av dock på andra änden dör det kan skavas med tiden. och då gör de på detta sätt. Teknikern hävdar att det bara är ström till spridaren som går i kabeln och att den inte ska kunna bli varm. Jag såg dock att kabeln inte var faststripad runt ramstången så det är möjligt att den vid en landning eller liknande tagit i något varmt och blivit skadad på det viset. Så länge jag har ÅFs skriftliga medgivande på att detta är en ok lösning och att de tar på sig eventuella följdfel känns det ok.
 
Reactions: Boost III