k skydd

jeppe

Välkänd medlem
1 jan 2000
244
0
16
39
Är det sant att den tar bort oljefilmen hos tvåtaktsmotorer? sedan tidgare har jag hört att bensinne blir "torr", men inte det. kan de verkligen stämma?
 

ARCTIC CAT

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
Använd ALLDRIG K-sprit....motorn får ingen smörjning då!!! Du skall andvända isopropanol istället.
 

_Lasse_

Aktiv medlem
1 jan 2000
56
0
1
Pite Sverige
>Använd ALLDRIG
>K-sprit....motorn får ingen
>smörjning då!!! Du skall
>andvända isopropanol
>istället.

Jag skulle gärna vilja veta _varför_ man inte ska använda K-Sprit?
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
hmm...jag har hört att det är ok att ha k-sprit (de moderna oljorna skall klara detta)
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
K-sprit är inte alltid samma sak.
En del märken är ren isopropanol, medan andra är en blandning av etanol, något fotogenliknande och tensider (diskmedel).
Som regel brukar "skumma" märken (Biltema, ÖoB och liknande) vara ren isopropanol medan kända oljebolag har etanolbaserad K-sprit. Det är bara att läsa det finstilta på flaskan, eller lukta på den så går det lätt att avgöra vad som är vad.

Men att den skulle förstöra oljefilmen behöver man knappast oroa sig över så länge det är frågan om måttliga mängder.

När det gäller att blanda i etanolbaserad K-sprit, så kan man ju tänka på att de flesta oljebolag ändå tillsätter några % etanol till bensinen på vintern. Dels spar de en del pengar eftersom det inte är någon koldioxidavgift på etanol, och dels slipper de problem med kondens i sina egna tankar. Med sådan bensin finns det egentligen ingen anledning att använda K-sprit.

Om man någon gång skulle få problem så beror det snarare på att bensinen blir vattenhaltig, K-spriten blandar ju sig med både vatten och bensin så den får vattnet att fördela sig jämnt i bensinen i stället för att lägga sig på botten av tank eller flottörhus (och frysa).

Hur det än är, så häll inte i K-sprit av gammal vana eller i förebyggande syfte, utan använd det som en nödåtgärd om du har problem med vatten i bränslet och inte har möjlighet att tömma tanken och sanera resten av bränslesystemet.
 

Isac

Medlem
1 jan 2000
28
0
1
Umeå Sverige
w1.telia.com
I stället för K-skydd finns något som kallas bensinbooster, används inom skotercrossen, höjer oktanhalten, smörjer och tar bort sot och driver ut fukt.

Har funkat bra för mig.. :)
 

jeppe

Välkänd medlem
1 jan 2000
244
0
16
39
Ok, som brukligt är det torbjörn som reder ut allt:) vad vore detta forum utan sådana som honom?..förmodligen bara subjektiva diskusioner om vilken skoter som var snyggast 93 mm