körteknik

Matsa741

Semi PRO sledder
28 dec 2006
48
0
0
Kiruna
Körtekniker finns det lika många som skotermodeller den varierar beroende på skoter och vad du har för förhållande. Det viktiga är att man planerar sin körning minst tio sekunder i förväg så brukar det gå bra. En annan bra regel är att stå upp när man kör i lössnö.På så sätt blir man smidigare.
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Som Matsa74 skriver, planera körningen, samt stå upp och förflytta hela tiden kroppsvikten inåt vid svängar.
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
...och vill du "boondocka" i lössnön så hjälper det om du vrider styret i motsatt riktning. Genom att ändra styrutslaget kan du sedan balansera maskinen i önskad vinkel - givetvis samtidigt som du använder dig av kroppsvikten, som gulingen skrev. Så här menar jag (för övrigt jäkligt fin släde :)): http://www.snowest.com/index.cfm?pageid=85&photoID=17190&cat=1

Om skotern plogar upp mycket snö framtill kan det hjälpa om du vickar den i sidled så att snön åker in under maskinen.
 
Last edited:

Lynxdåre

Välkänd medlem
3 jan 2006
390
0
16
Lule - Hpda
om man ska ha fullgas beror på vad du har för motor också.
En 340 finns det väl bara on/off och motsatsen är väl en 1000cc.

om jag beskriver min körning i tex dike så är det sällan mer än 80% gas och sen varierar jag konstat effekten för att ta gropar på rätt sätt, motorbroms och om jag vill ha tyngd på mattan eller skidorna etc etc etc.

Ända sättet att lära sig det är att köra mycket och kom ihåg att du alltid kan stanna på den sträcka som du ser. fått lära mig "the hard way..."
 

i HATE phazer

Välkänd medlem
Du märker snabbt hur DU gillar att köra vilken körtstil du gillar bäst och vad som funkar bäst för just DEJ i lössnö o.s.v. alla har inte samma körstil eller samma teknik i pudret, Sen beror det ju så klart på vad du har för skoter, lång eller kortband, högkammsmatta eller inte, vad för motor effekt m.m...
 
Du märker snabbt hur DU gillar att köra vilken körtstil du gillar bäst och vad som funkar bäst för just DEJ i lössnö o.s.v. alla har inte samma körstil eller samma teknik i pudret, Sen beror det ju så klart på vad du har för skoter, lång eller kortband, högkammsmatta eller inte, vad för motor effekt m.m...
Jag har en Skidoo mach z -96. Kortband. Ca 30 mm kammar.
 

Matsa741

Semi PRO sledder
28 dec 2006
48
0
0
Kiruna
Då bör du se till att ha snurr på mattan.
Personligen hade jag inte idas testa med en så pass tung maskin.
(för mycket jobb när det inte gick)