Körteknik.

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Satt och små slöade framför datorn och började fundera på varför det inte finns några trådar eller artiklar ang olika körtekniker.
På mc sidan så går det tex att ladda ner en instuktion om tryck tramp tekniken, kanske finns det något liknande för skoter men jag har inte hittat något.
Kunde kanske vara bra för många som inte är uppväxta med skoteråkandet att få litebra grundtipps för olika typer av körnig och kanske också för dom som tror dom kan kanske också lär sig något.
Sen tror jag att man skulle behöva lyfta skyddsutrustnings frågan lite för skoteråkning eftersom många tror att snön är mjuk o skön så behövs det inga skydd, men det finns både stenar och stubbar under som kan ställa till med mycket.
Kanske kunde det vara något för tidningen att ta tag i eller någon hugad forumist som har kunskapen.
/Highlander

Thamart

Välkänd medlem
21 feb 2010
362
0
16
Östmarkum / Docksta
Bra tråd!

Jag Kör mestadels stående med min CF8a
När det gäller lössnöåkning så föredrar jag följande
Styret är högt gärna i midjehöjd och försök hitta en bra balans där du står! Jag personligen har väl fötterna 2 dm från holkarna ungefär! Då får man bra med kraft när man slänger omkull maskinen. Sen snabba förflyttningar från ena fotsteget till andra (Chris Burandt style) är ju en sak man får träna på!

Ledåkning får nån annan berätta om :p

Jag kör med Ryggskydd/njurbälte. Men borde nog införskaffa mig ett par knäskydd oxå då knäna tenderar bli blå lite då och då :-D

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Allt beror ju på vilken typ av skoteråkning du pratar om. Jämför med MC. Är det cross, landsväg, offroad, touring, trial eller något annat du menar?

De flesta härinne (ungdomar med snabba crosskotrar) kör på ett sätt som bäst kan översättas med cross-offroad, dvs leka i ett grustag eller köra fort längs en slingrig stig i skogen.

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Allt beror ju på vilken typ av skoteråkning du pratar om. Jämför med MC. Är det cross, landsväg, offroad, touring, trial eller något annat du menar?

De flesta härinne (ungdomar med snabba crosskotrar) kör på ett sätt som bäst kan översättas med cross-offroad, dvs leka i ett grustag eller köra fort längs en slingrig stig i skogen.
När man åker mc så använder du samma teknik på samma underlag tex asfaltskörning så är det samma teknik oavsett vilken fordonstyp du kör med.
Man kanske inte utnyttjar tekniken fullt ut med en cross men likväl så är tekniken densamma.
Borde gå att generalisera lika mycket på skoterkörning, grunden borde vara den samma för olika underlag, eller har jag fel?
Att man sen olika typer av fordon lämpar sig bättre för en viss teknik i en visst förhållande behöver vi inte gå in på utan bara grunderna.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Grundläggande och med rätt bra bilder osv vad gäller de tre ämnena under "snowmobile basics"
http://www.snowmobile-ed.com/ia/handbook/operating_techniques_smb.htm

Är man helt rookie och uppvuxen utan snöskoterkörande anhöriga kan den faktiskt vara bra, kanske en svensk variant borde finnas.
I bla Vermont kan man ta förarbevisets motsvarighet via nätet för 30 usd från 12 år, ju tidigare man börjar ju bättre förberedd blir man.

Lössnöåkning
http://www.akmining.com/snow/powder1.htm

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Viktfördelning, det är allt du behöver tänka på. Styret håller du fast i, du svänger med kroppen.
Om inte jag har missuppfatat det hela så kan man i lösnö "styra emot " för att få skotern att luta åt rätt håll?
Om det stämmer så är det är det typen utav tipps som jag och kanske fler vil ha.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
En bild kan säga mer än tusen ord.

Har inte sett eller läst snöskoterboken som nyttjas vid förarbevisutbildning men jag tror en del nyttigt finns där också vad gäller körning

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Vad som också kan vara bra är att få lite grepp om nya stilar mm även för dom som är erfarna, det kommer ju alltid nya rön ned något som är bättre.
Om vi fortsätter med ex från mc livet så när jag tog körkort så skulle man spänna armarna mot styret när man bromsar, men inte nu längre för nu ska man vara helt avslappnad.
Finns säkert många gammla rävar som kan förbätra sin teknik , men det kanske behövs något förslag för att komma på att som jag alltid har gjort kanske inte är det rätta.
Vad man än tycker om en sån här tråd så ska man inte glömma att ingen blir någonsin full lärd.

E

ejwbegysv

Det går lite trender i detta och sen utvecklas ju skotrarna..

Vid extrem skråkörning tex så spelar ju flera faktorer in....

Jag gillar mest skråkörning i branta backar med "dalskidan" på vänster sida, hoppa över med bägge fötterna på vänster fotsteg samtidigt som du styr till höger för att så upp skotern på vänster sida.
Nu börjar det roliga, att hålla skotern på "skrå" och ta dig upp eller ner i backen...
En kombination av läget på gasen, viktfördelning (man kan med fördel ha höger fot i fotholken och det andra benet ute i snön för att hålla balansen), ritkning på skidorna avgör ditt öde...

Finns ju massor med tekniker som är bra att kunna vid alla slags körning, "problemet" i Sverige är nog att vi inte har kändisar som Dan Adams, Christ Burandt som folk ser upp till och som vågar skriva artiklar om hur avancerad skoteråkning går till...

Har du 20 000kr över så kan du tex gå en 3 dagars kurs här http://www.nextlevelclinics.com/

Thamart

Välkänd medlem
21 feb 2010
362
0
16
Östmarkum / Docksta
Om inte jag har missuppfatat det hela så kan man i lösnö "styra emot " för att få skotern att luta åt rätt håll?
Om det stämmer så är det är det typen utav tipps som jag och kanske fler vil ha.
Beror på kan jag säga! Jag föredrar att ha skidspetsen ovanför snön när jag svänger! Det går inte lika tungt på det viset och du "väljer" hur mycket skotern ska svänga genom hur mycket du lutar.
Men sen om man märker att nu behöver jag svänga mer så då viker man ner skidspetsen i snön och man svänger på en 5 öring. Men då gäller det att va med på gasen annars sitter man ju där :)

Grahn

Välkänd medlem
1 jan 2000
456
1
18
46
Norrlänska skogen
Om man vill lära sig grunderna i boondocking så kan jag starkt rekomendera filmerna Schooled och Schooled again, med Chris Burandt och mannen som lärt upp han nämligen Bret Rasmussen. Helt sjukt hur dom hanterar maskinerna, dom berättar oxå grunderna om hur man gör..

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Om man vill lära sig grunderna i boondocking så kan jag starkt rekomendera filmerna Schooled och Schooled again, med Chris Burandt och mannen som lärt upp han nämligen Bret Rasmussen. Helt sjukt hur dom hanterar maskinerna, dom berättar oxå grunderna om hur man gör..

Bra med lite förslag .
Du vet inte något bra ställe att köpa dom på,gärna svensk site om det finns.

A

AndyLee

Viktfördelning, det är allt du behöver tänka på. Styret håller du fast i, du svänger med kroppen.
Nej, man styr åt fel håll och matar med gas, Viktfördelning är för gubbar. likadant som med MC, man styr åt motsatt håll...