Körkänslan 2017 hardcore vs 2018 m8000 evo

sjobas

Aktiv medlem
23 dec 2006
78
2
8
Boden
Jag var och testade en evo i går vilken jag föll för! Men plånboken räcker inte riktigt till en sån. Så jag undrar vad det är mer för skillnad än smalare kåpor mot 2017 Samt hur stor skillnad man märker då man kör?
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
ner flyttad drivaxel, lättad drivlina, lättat chassi. ganska mycke små saker....
känner man skillnad på chassit mot en 17, kanske men inte jag.
men motorn gör mycket, men trimmar man en 17 så blir det nog bättre än en 18.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Tänk att det tog så lång tid för tillverkarna, alla utom polaris, att inse vad ett smalt chassi och sidokåpor gör för körbarheten.
Att inte ha breda fotsteg och sidokåpor som bromsar i snön vid skråkörning gör otroligt skillnad.

Bytte faktiskt bort en Xm-summit mot Pro RMK egentligen enbart för att den fungerade så pass mycket bättre på skrå, till stor del på grund av de smala fotegen som Polaris haft sen 2011.

Till topic.
Var ute och provkörde en -18 M8000 ltd ES häromveckan.
Blev riktigt imponerad.
Kändes otroligt fin och lättkörd.
Verkade kliva upp på snön väldigt fint också.
Nya motorn gick väldigt fint. Mjukt, tyst och fint vi lugn körning, men med fint svar och effekt när man klev på gasen. Och, inget tvekande som tidigare 800:a gjort.

Har gått och väntat på att Ac ska komma med en maskin som väcker ha-begär ända sen Proclimb kom.
Men första åren gick det ju på tok för dåligt i snön, tungkörda osv.
Men dom har tydligen gjort sin läxa, filat lite här och där för att få det bättre.
Nu med Acsender-chassi och ny motor är dom hemma känns det som.
Kan mycket väl bli så att man hamnar på en Arctic nästa gång man byter maskin...