köra utan variatorrem?

isyan.tamburaci

Välkänd medlem
10 okt 2009
134
0
6
Luleå
Hej
kanske en dum fråga,
men vad kan hända om man varvar motorn för att värma upp den och så utan att ha variatorremmen på.....
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
egentligen ingenting sålänge du inte varvar för mycket, då kan både variator och motor ta skada.
Du ska nog inte ens varva så mycket så att variatorn börjar gå ihop.

min tanke är på de rörliga delarna i variatorn, att utan motstånd eller de går ihop för lång att de hakar i eller går sönder i något, och med tanke på att variatorn snurrar flera tusen varv i minuten, vill inte jag vara i närheten när variatorn smäller.
Sen utan motstånd i motorn om du varvar så är det väldigt lätt att övervarva
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Ska man köra utan rem så plocka ur vikterna i variatorn! Annars kan du skada både variatorn och veven. Sen övervarva inte motorn då den kan varva lite mer än om du kör med rem...
 
J

Jona$

Det är förenat med dyra repkostnader, säger väll sunt förnuft att om 2st stålskivor slår ihop roterandes 75gånger per sek "4500 vilket brukar vara inkopplingen" så går dom sönder och som sakt ovan kan kasta ut igenom huven.

Motorn tar dock ingen skada av att inte "belastas"
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Jag kör nog lika många timmar utan rem som med ha ha. Och fullt bestyckat varre no problems at all på gamla 9 bult variatorer . Man får dock inte klämma full rulle från tomg för då slår varreskivorna ihop lite väl hårt. Tar man det bara lungt på gasen så dom slårihop halvhårt så kan man tokgasa för fulla muggar.

MEN som farbror Asker varnar för! Man kan skada veven på vissa motorer,,,

Känner man av vibrationer när man släpper gasen efter ett högre uppvarv så ska man genast sluta åka i garaget !! Det kan förekomma på vissa motorer som har halvtaskig balace. Thundercatterna har inga oblancebekymmer så dom kan man torrgasa till 9000v om man vill. 900an har dock en aning finare gång utan rem ,,lite bättre balace pga mindre massa. Så den brukar vi åka mest med i garaget på lördasgskvällar,,blir så fin dimma i innomhus:madgrin:

De ä ju klart man ska åka utan rem motorn blir ju piggare och remmen håller längre :madgrin: