Köra utan ledkort?

Cribba21

Aktiv medlem
13 apr 2016
60
2
8
Sandviken
Ska upp till funäsdalsfjällen och köra skoter på den lilla snö som finns, ska ta med en kompis skoter för att testa då jag eventuellt ska köpa en lika dan, känns tråkigt att köpa dubbla ledkort för att enbart testa den skotern på leden en kort sväng, och vad jag förstår är ledkorten bundna till skotern och inte till individen. Vad händer om man kör utan ledkort på avgiftbelagd skoterled? Vilka befogenheter har en ledvärd? (Gäller funäsdalsfjällen.) Tacksam för svar.

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Bör ju gå att snacka sej ur, borde inte licensen vara personlig, kör i laisdalen med en ledlicens, om det är som du säger måst jag köpa 4 till...

Cribba21

Aktiv medlem
13 apr 2016
60
2
8
Sandviken
Dom som har säsongskort säger att det skall sättas synligt på skotern och där står reg.nr och datum dvs att ledkortet är bundet till skotern.

Bouvin_89

Välkänd medlem
5 nov 2006
273
0
16
Gävle
Ledkortet du köper är knutet till skotern vars regnummer du anger. Du lär på det viset köpa ett kort per skoter, oavsett om det är säsongskort eller ett 1 dagars kort. Dom skriver på sina kartor att du som skoteråkare har rätt att färdas på leden fram till första möjliga köptillfälle av ledkort. Står även att du som åker utan kort kan bli avstängd från området, hur det genomförs har jag ingen aning om... Så är du lite fräck kör du en sväng ändå och hänvisar att du är på väg till ett sådant ställe.

Jag anser att lederna är så grymt bra i Funäsfjällen och med allt arbete som läggs ner har jag gott råd att "sponsra" med ledkort när jag är där och åker.

Cribba21

Aktiv medlem
13 apr 2016
60
2
8
Sandviken
Nej säsongskort var inte aktuellt, 3dagars kort isf men vela helst slippa köpa till 2 skotrar då jag enbart ska testa den ena en kortare sväng, så frågan är vad konsekvensen blir om man blir stoppad utan :)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.296
1.117
113
Stora Blåsjön
Nej säsongskort var inte aktuellt, 3dagars kort isf men vela helst slippa köpa till 2 skotrar då jag enbart ska testa den ena en kortare sväng, så frågan är vad konsekvensen blir om man blir stoppad utan :)
Du lär nog känna själv vad som är rimligt...
Finns mer att läsa här: https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=0ahUKEwia7s6thpTSAhXMWSwKHYu6Bu0QFggpMAI&url=http%3A%2F%2Fwww.funasfjallen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2013%2F10%2FSkoter_allmaenna_villkor.pdf&usg=AFQjCNHOqsnoLHEkxv6We-TjjDKXV2lZaA&cad=rja

"Vid överträdelse av avgiftsbestämmelserna uttages en extra administrativ avgift om för närvarande 800 kronor (januari 2011)."
Så det är en administrativ avgift man kan få alltså ingen böter, med det kan säkert bli en het diskussion om man möter en ledvärd utan klisterlapp på skotern...