köra skoter från umeå till hemavan?

matta_23

Aktiv medlem
10 mar 2006
62
0
6
umeå
tja! jag undrar hur lång tid det tar att köra skoter den här sträckan som är mellan umeå och hemavan? var är lämpliga ställen att tanka? hur många ggr tror ni man måste tanka med en rave 800 -01? vilken väg tar man dit upp?
 

Purk

Välkänd medlem
23 jan 2008
280
1
18
Västerbotten
tanka i vännäs, lycksele, storuman för att det är dom enda ställena jag vet som har bensinstationer.
dock osäker om du kan följa leden ändå upp, du kanske måste köra lite efter vägen.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Hej du kan gå in på denna sida så får endel av lederna på karta: http://www.storuman.se/templates/Page.aspx?id=1176

Jag har inte kört hela den vägen men från storuman till Tärnaby iaf. Det går bra att tanka i Storuman på statoil sen kan man köra vidare ca 75km ( tror det är E12:a leden den leden heter) till Slussfors och tanka på SlussforsBoa finns även en resturang i Slussfors. Sen är det ca 85km till Tärnaby där det oxå går bra att tanka, sen är det väl bara 20-25 km till Hemavan skulle jag tro.
Vill ni ha sällskap från slussfors så hör av er så kan jag säkert hänga med och ta med en kompis (skicka PM isf). Vid bra väder så tar det ca 1,75 - 2 timmar till tärnaby från slussfors i inte allt för snabb takt.
Mvh David
 

matta_23

Aktiv medlem
10 mar 2006
62
0
6
umeå
men har hört att man brukar köra efter vindelälven skulle inte det kunna funka? men vet inte vart man kan stanna o tanka? och hur långt man kommer på en tank?
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
men har hört att man brukar köra efter vindelälven skulle inte det kunna funka? men vet inte vart man kan stanna o tanka? och hur långt man kommer på en tank?
Du vet väl hur mycket din skoter drar per mil hoppas jag?
Jag kommer cirka 14 mil, och då har jag reservsoppa kvar.
Detta är då en 600HO, 38 liters tank och drar runt 2.3 hyffsad lugn körning.

Ska jag längre så sättar jag dit 2x10L dunkar på skotern, se bild. (sitter faktiskt stabilt, trot eller ej)
 
Last edited:

R4b13z

Välkänd medlem
17 jan 2010
178
0
6
Holmsund
Dra iväg ett PM till "peder86" här på forumet. Vet att han kört från Tärnaby till Lycksele (sen vidare till Bjurholm) Så han kanske kan hjälpa dig.
 

fami

Välkänd medlem
21 feb 2008
434
0
16
30
Umeå, Sweden, Sweden
Okej toppen, men har du någon idé på hur jag kan göra om jag ska köra från Storuman till Hemavan och inte har gjort det förut, ska jag då köpa karta i Storuman eller :)?
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
I Storuman säljer de nog bara kartan för östra delen av kommunen och i slussfors på Slussforsboa säljer de kartan för slussfors- hemavan men annars kan du väl skriva ut kartan på länken jag skickade dig och sedan köpa kartan för slussfors - hemavan för det är väl där uppe du ska köra runt mest och då kan det ju vara skönt att han en bra papperskarta.