Köra med 95 oktan i HO'motorn

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Blev en del prat om det i min projekttråd så jag skapar en ny tråd här istället.
Jag påstår att det inte är oktantalet som är problemet utan inblandningen av etanol.
Så förstod jag det när jag läste nedanstående på http://www.arcticinsider.com

"If you were one of the owners of a 2011 Arctic Cat sled equipped with the 800 H.O. engine and burned 91 octane fuel, you might have been surprised to occasionally experience “Limp Mode” (indicated with the “OCTN” code on the speedo, a 7700-rpm ceiling and extra-rich fuel/air mixture).

The situation confused more than a few riders (including me), who were certain to have used the required 91 octane fuel.

The problem wasn’t octane. It was ethanol.

When Arctic Cat calibrated the EFI system for 2011, engineers couldn’t factor some of the high concentrations of ethanol that exist in certain regions of the country. At partial throttle positions at elevations between 0 - 3,000 feet AND where there was very little load on the engine, the addition of lean fuel (because of high ethanol content) caused knock/detonation.

When the system detected detonation, it automatically retarded the engine timing. If this didn’t stop the detonation, it activated the Limp Mode, which limited rpm to 7700 and increased the amount of fuel to the mixture to prevent damage to the engine.

The engine stayed in limp mode until it was reset (whenever the engine is restarted).

The problem was, in some areas of the snowbelt, poorly-blended 91 octane fuel was the norm, and thus riders dealt with Limp Mode more frequently than what was desirable. When Arctic Cat became aware of the situation, members of the engineering team went to work on a fix.

The Fix Is In

Arctic Cat recently notified registered owners of these sleds that authorized Arctic Cat dealers can reprogram their engine ECU at no charge, to eliminate the poorly-blended/ethanol fuel-induced detonation.

Three recalibration strategies were involved to eliminate the glitch:

1. Change the fuel injection timing strategy: Not the amount of fuel, but when the injector is fired based on crank angle.

2. Recalibration (the amount of fuel and ignition timing) in partial throttle areas when the APV exhaust valve is in the down or middle-position. FYI: There are three APV valve positions.

3. A new control strategy for the Knock Sensor system.

While the prior two strategies are integral to the change, it’s this third one that does much of the heavy-lifting.

Instead of only adjusting ignition timing (one stage) like on the original calibration, the new system involves three stages: The first stage upon knock detection is to adjust ignition timing.

If this doesn’t stop detonation/knock, it moves into the second stage employing a combination of ignition timing and increased fuel (as a percentage of fuel/air mixture).

If this doesn’t prevent knock, it triggers a third stage which further retards ignition timing and adds an even greater percentage of fuel.

If this third stage doesn’t prevent detonation/knock, then it goes into Limp Mode (7770 rpm limit and even more fuel).

I’m told by Ryan Hayes, Arctic Cat Engine Development/Calibration Engineer, that engines burning ethanol-blended, 91-octane fuel will likely operate in the first two stages. He also says owners won’t be able to detect any of these automatic processes, or the minor performance differences between stage one and three.

That’s only some of the good news.

Just as important, this new calibration strategy has been incorporated into all 2012 Arctic Cat 800 models."


Min handlare programmerar om alla 11'or som han får in på service.

Tror vi kan enas om att det går inte att köra en HOmotor på 95 oktan och förvänta sig full effekt på grund av att det är etanol inblandat i den soppan.

Nu får nu diskutera på.
 

jooohan

Välkänd medlem
14 dec 2010
307
0
16
Piteå
Alltså är det möjligt att köra 800 motorn på 95oktan? kan man blanda i oktanbooster eller liknande?
Ska till fjällen i april i 1vecka och det hade varit skönt att slippa ta med sig dunkar, på 1 vecka går det ganska mycket bränsle
 

jooohan

Välkänd medlem
14 dec 2010
307
0
16
Piteå
Kanske man kan blanda i etanol för att få upp oktanet.
Ingen som har erfarenhet av detta?
 

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
"The problem wasn’t octane. It was ethanol."

Eftersom problemet verkar vara etanolen i bensinen så tror jag inte man ska slänga i mer etanol.

Kan dock säga att jag kört min 11a utan problem på 95 oktan.
Men då har jag fått in den nya mappen som gör att detta ska vara möjligt.
 

jooohan

Välkänd medlem
14 dec 2010
307
0
16
Piteå
"The problem wasn’t octane. It was ethanol."

Eftersom problemet verkar vara etanolen i bensinen så tror jag inte man ska slänga i mer etanol.

Kan dock säga att jag kört min 11a utan problem på 95 oktan.
Men då har jag fått in den nya mappen som gör att detta ska vara möjligt.
Men den nya mappningen är väll i 12orna?
Du fick aldrig "low octn" varning?
 

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
Jo precis. Är 12ans mapp man stoppar i 11orna (vet ej med 10orna).
Nej fick aldrig någon varning.

Enda jag märkte var att den småsurade lite på tomgången.
Men det vet jag inte om det verkligen berodde på soppan. För har märkt tendenser till det när jag kör på 98an oxå.
 

jooohan

Välkänd medlem
14 dec 2010
307
0
16
Piteå
Jo precis. Är 12ans mapp man stoppar i 11orna (vet ej med 10orna).
Nej fick aldrig någon varning.

Enda jag märkte var att den småsurade lite på tomgången.
Men det vet jag inte om det verkligen berodde på soppan. För har märkt tendenser till det när jag kör på 98an oxå.
Det som oroar mig är att jag fått "low octn" 2 gånger och då har jag kört på 98, men det är efter hårdkörning, stumgas.

Det är ingen som provkört 12an med 95?
 

crosscalle

Välkänd medlem
21 nov 2010
380
0
16
Piteå
Det som oroar mig är att jag fått "low octn" 2 gånger och då har jag kört på 98, men det är efter hårdkörning, stumgas.

Det är ingen som provkört 12an med 95?
En kompis körde sin 2011 hcr på 95, dock alltid med oktan booster och han hade inga problem. Ytterligare en kompis uppdaterade precis programvaran i sin 2011 hcr, och det vart tydligen som en ny maskin, kan ju vara ide för dej kanske? :)
 

jooohan

Välkänd medlem
14 dec 2010
307
0
16
Piteå
En kompis körde sin 2011 hcr på 95, dock alltid med oktan booster och han hade inga problem. Ytterligare en kompis uppdaterade precis programvaran i sin 2011 hcr, och det vart tydligen som en ny maskin, kan ju vara ide för dej kanske? :)
Okej.
Men men kan ju tycka att 12orna ska ha senaste programvaran?
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Hur långt tillbaka sitter H.O motorn i M8orna? Har en -09 men har alltid kört på 98 ändå. Fast nån gång kanske man blir tvungen att tanka 95.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
I mitt sällskap finns fyra stycken 2012 AC.
Två XF, en M8 och en HCR, vet inte om det finns något att välja på men alla är iaf 800.
Alla dessa körs på 95, HCRn är den enda som strejkat och den används hårt så in i helvete - överallt.
De andra brukas mer normalt.