köra led med 57 matta!

f7chrille

Välkänd medlem
29 okt 2010
152
0
6
Funäsdalen
Hej är lur på en crossfire 8 -11 med 57mm kammar! hur går det å köra på led med dom! nu äre inte så att jag köper den för att trycka led utan man måste ju köra ganska mycket led för att ta sig till dom roliga ställerna! Så sprutar de kammar åt alla håll och slidsen bara flyger? eller håller den ganska bra?
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
nog håller kammarna alltid, det är stubbar och sten som snyter bort dem. däremot blir den rätt sugig på led..
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
I Mars/april i år var ja till Lofsdalen torsdag till söndag å åkte då ca 60 mil led med min M8 2009.
Var rätt hårt på vissa ställen men det var inga problem med mattan eller slidsen.
Jag har dock isrivare på så dessa hjälper otroligt bra att kyla när det blir hårt.
En apex vi hade med oss brände slidesen på den resan.

Montera isrivare så klarar du dig.
Å köp då Arctics rivare för dom tycker jag river bäst.
 

Bränsle

Välkänd medlem
20 nov 2010
328
0
16
Har du nån länk till där man kan köpa arctics rivare? Funderar på o köpa rivare också då jag har 44mm och kör en del is.

har varit lite skeptiskt mot att rivare ska kyla så pass mycket men alla säger ju att det fungerar bra så då är det väl så :)

Har en F7 -03
 

AlexM

Välkänd medlem
4 okt 2009
552
1
16
Boden
Med A-C rivare menar ni då dom man fäster i boggin?
Annars kan jag rekommendera vajer rivarna.
Ta bort kränghämmarn på CF:en och sätt fast i dom hålen, funkar klockrent och du behöver inte fundera när du ska backa...
 

mange.mxz

Aktiv medlem
1 maj 2006
66
0
6
ume
var ute med min xf 800 den gick ju varm hela tiden på led har inga isrivare men tror du att isrivare funkar mot det
körde i skoge där det var lösare då var det inga problem
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Var i Idre i helgen och det blev ca 55mil led med maskinen.
Inga problem med dålig kylning eller brända slides.

Jag har Arctic's rivare



 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Har en Nytro MTX och har inte upplevt det bevärligt att köra hårda leder eller isiga sjöar/skogsvägar. Tror dock att för mig har det med non.slipen att göra då jag inte har matta jätte hårdspänt. Mattan är inte full clipsad. Det underlättare nog om den är det oxå så friktionen gummi/plast inte bli så stor.
 

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
Har ju 57mm matta på hcrn. Går rätt fint att köra led. Men man får ju köra med skallen. Inte så fränt att börja köra fort efter leden. Men det är inga problem i "hyfsat" tempo.

Har även arctics rivare fungerar betydligt bättre än mycket annat som bara river "till slidesen". Arctics river såpass att kylaren blir kännbart mindre het vid skarpföre.

Finns även andra märken av rivare som ser likadana ut och fungerar lika bra. Och dessutom brukar va billigare.

Kom bara ihåg att inte backa *host host* ;)
 

pplarsson

Medlem
7 jan 2011
16
0
1
piteå
Har 57mm matta på min och det är inte en kamm borta efter 260mil och det är nog ca 50% som är ledkörning. dock så har jag fått bytt slides 1 gång.
 

mange.mxz

Aktiv medlem
1 maj 2006
66
0
6
ume
polarns yamaha x-ride med 57 matta gick varm nåra gånger oxå men långt ifrån lika ofta som min xd 800 kan lätt säga att jag var irriterad