Skräcködla

Medlem
2 feb 2026
7
0
1
20
Sverige
Hej!
Jag har nyligen installerat nya kolvar i min Polaris SWB Assault från 2014. Den har 800CFI motorn i sig. Givetvis har jag bytt packningar, kylarvatten o en hel del till som man kan passa på att kolla över/byta/rengöra när man ändå är där.

Min fråga är om någon här vet hur man ska köra in de nya kolvarna? Har läst lite grann att man skall starta skotern och låta den jobba sig upp i arb. temp., sedan stänga av och låta den kyla ned sig. Göra detta 3-5 ggr. och sedan köra lugnt men ändå med varierande gaspåslag under några mil.

Detta är vad jag har läst på några sökningar men det hade uppskattats enormt om det var någon som gjort något liknande arbete innan och skulle kunna berätta för mig hur ni då gjort!

MVH

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
11.044
927
113
Kramfors
Japp du har läst rätt metod. Flera uppstarter med avkylning imellan längre o längre gångtider.Sedan ut o åk med varierad gas kör så i så många mil du har tålamod med, jag klarar sällan mer än 20 mil, du kan öka tempot i takt med milen/timmarna.
I med 2 % extra olja i bensintaken också i en tank sedan kan du gå ned till 1% i tanken
Är oljepumpen uppställd så den drar 2,5-3% ? De tar ju bara 1,5% med standardinställningen och de är för lite. Kör på minst 0,5% i bränslet också för då klarar sig insugssidan på kolv och cylindet bättre. Kör helst på Ves Gold Polaris olja för motorn har torrt vevhus alltså inget bränsle sprutas in i vevhuset så oljan måste själv blanda sig med luft för att nå ramlager och svårast vevstakslager. Alla motorer med torra vevhus bör köras på märkesoljan eller om man hittar lika blaskig olja.Jag har inte hittat billigare olja som är lika tunn i viskositet. Nu för tiden sedan polaris fick eloljepump så har Polaris gått bananas åt andra hållet ,nu drar en 850 proride 4% olja samma sak med Brp de kan ta ännu mer olja.