Köra in -Hårt

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
hehe, rubriken lät snuskigare än den är.

läste på ty att man INTE ska ta det lungt vid inkörning av ny motor.
tydligen ska man köra med hög belastning medans honingsmönstret finns kvar i cylindrarna för att slita in kolvringarna bättre.
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Detta skall kunna ge några hästar extra,läste nåt om en apexmotor som gav 168 bromsade hk efter hård inkörning.

frågan är om man törs chansa på en helt ny skoter?
 
Last edited:

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Vad de menar är att man ska inte ligga och visa i 70kmh i 50 mil utan variera körstilen och våga gasa på lite mera.

De menar inte att ligga på fullgas hela tiden haha, utan man ska helt enkelt köra som vanligt, fast "lite hårdare"

Detta fungerar absolut, jag vet flera dragraceförare som kör in sin skoter på bänk. Bänken ställs in för att variera körningen ifrån 5500-9000 rpm

Har man en NY skoter eller NYRENOVERAD så ska man låta skotern stå på tomgång i ca 10-15 min UTAN att köra, sedan ska man låta motorn bli HELT KALL, kanske låta den stå över natten?

Sedan starta den igen och bli helt genomvarm, sedan ut å köra "hårt"
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
En motor är aldrig lika fräch som den är då den lämnar fabrik. Men som IamFredrik säger kan de vara bra att låta oljan gå in och sörja där smörjas bör.

Men i övrigt ser jag ingen som helst anledning att "köra in" en motor. Den går som bäst då den är ny, oc hallting är okey, och det är när alltind är okey, som man vågar gasa på utan att riskera något.

Värre är det väll att hålla stumt då den gått 1000 mil och all typ av honing har lämnat denna värld...
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Har man en NY skoter eller NYRENOVERAD så ska man låta skotern stå på tomgång i ca 10-15 min UTAN att köra, sedan ska man låta motorn bli HELT KALL, kanske låta den stå över natten?
Njaa jag är inte helt säker där... Första gången den startas så den stå och bli varm men man ska inte bara stänga av den och återkomma dagen efter, det är nästan det sämsta man kan göra tror jag... Man ska låta motorn bli varm och sedan ska motorn belastas i etapper, man kör repor där man stegvis kör med mer gas men aldrig fullgas mer än några sekunder. Bankörning är den ultimata inkörningen enligt en viss asker och utan att vara fullt insatt så kan jag förstå varför och hålla med eftersom man du kör i ett väldigt varierande tempo där du hela tiden växlar fullgasrepor med lugnare sektioner...

Men iaf, som det står i länken så är det sämsta man kan göra att provstarta en främst då nyrenoverad motor i garaget bara för att man är så tänd på att starta den. Så det bästa är ju om man göra en riktig inkörning direkt så att kolvringarna slits in ordentligt direkt och sluter... Detta är dock mest något jag läst mig till och det finns garanterat fler teorier och tekniker som andra använder så komplettera gärna...

Länken funkar f.ö inte så bra så ta bort de sista bokstäverna ;)

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Han beskriver det iaf bra tycker jag och det är väldigt intressant teori/praktik eftersom det är tvärtemot vad branschen har inpräntat oss...
Jag och asker kör iaf våra motorer in såhär och det lär bli samma iår :)
 
Last edited:

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Jag kör då in min motor på samma sätt som jag kör den efteråt, precis som bamsegrill skriver = i etapper. Lite olika varvtal, inga fullgasrepor över 2mila sjöar osv.

Men att köra extra försigtigt bara för att den är ny, nej, åtminstonde i mitt huve så fungerar inte den teorin överhuvetaget.

Exepel = Bogserar heldre en bil med en ny bogserlina som är i sitt "essé". än med en gammal utsliten som man inte riktigt vet vad den går för...
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Njaa jag är inte helt säker där... Första gången den startas så den stå och bli varm men man ska inte bara stänga av den och återkomma dagen efter, det är nästan det sämsta man kan göra tror jag... Man ska låta motorn bli varm och sedan ska motorn belastas i etapper, man kör repor där man stegvis kör med mer gas men aldrig fullgas mer än några sekunder. Bankörning är den ultimata inkörningen enligt en viss asker och utan att vara fullt insatt så kan jag förstå varför och hålla med eftersom man du krö i ett väldigt varierande tempo där du hela tiden växlar fullgasrepor med lugnare sektioner...
Jag förstår precis hur du tänker..

MEN enligt bla DynoTech Research och Stox Research så är den bästa inkörningen att låta den bli VARM, sedan låta den svalna HELT och sedan starta den igen. Då nöter ringarna nöter in sig, svalnar helt, startas upp och nöts in igen. Sedan självklart belasta den i olika etapper. Som jag beskriver... men jag förstår din tanke också.. vilken som är bäst kan jag inte avgöra, men jag gjorde såhär på min gamla maskin med stor framgång.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Jag förstår precis hur du tänker..

MEN enligt bla DynoTech Research och Stox Research så är den bästa inkörningen att låta den bli VARM, sedan låta den svalna HELT och sedan starta den igen. Då nöter ringarna nöter in sig, svalnar helt, startas upp och nöts in igen. Sedan självklart belasta den i olika etapper. Som jag beskriver... men jag förstår din tanke också.. vilken som är bäst kan jag inte avgöra, men jag gjorde såhär på min gamla maskin med stor framgång.
Ok ja det är lite annorlunda mot det jag lärt men som sagt det finns garanterat en uppsjö med olika tekniker från olika motorpersoner... Men jag är med i det att den ska värmas upp och sedan stängas av, fast mer för att värmen ska spridas jämnt genom blocket och resten av motorn, men inte så den svalnar helt... Men lite utläggningar inom ämnet vore ju intressant :)

Edit. Haha ja TNT det är frågan :cheesy:

Edit 2. Kan ju citera från länken ovan för den förklaringen gillar jag, men däremot är det ju inte säkert att allt stämmer så mer input är givetvis välkommet...

Maybe you have a new snowmobile and it's not quite winter yet, or a new bike and it's snowing...

The temptation to fire up a new vehicle in the garage just to "hear"
the new engine run can be very strong.

This is the worst thing for a new engine, in fact, my advice is:
don't even start it up until you're ready to warm it up for the first ride.

The reason is that brand-new rings don't seat all the way around the 360 degrees of their circumference. The gas pressure from hard acceleration forces the rings to contact the cylinder around their entire circumference, which is the only way the rings can properly wear into the exact shape of the cylinder to seal the combustion pressure.

Now, imagine if the engine is run in the garage. There is no load on the engine, so the rings are just going up and down "along for the ride". Only a small portion of their surface is actually contacting the cylinder wall. The ring area that does contact the cylinder wears down the roughness of the honing pattern on the cylinder walls. Once the roughness of the cylinder is gone, the rings stop wearing into the cylinder. If this happens before the entire ring has worn into the cylinder and sealed, you will have a slow engine no matter how hard it gets ridden after that point.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Ja men då kan man ju fundera? ÅF lär i 9 av 10 fall startat maskinen och då är ju loppet redan kört om dom inte gör som i citatet, om inte så lär man ju iafa lasta maskinen när man hämtar den hos ÅF, ska man lyfta på maskinen då eller? hehe :) En fundering bara...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Nästa maskin om jag köper den ny så vill jag ha den levererad i låda... problemet löst! :)
En ÅF som inte har pallgafflar eller gaffeltruck? Finns det?
 

danielniemi

Aktiv medlem
28 feb 2009
96
0
6
ö-vik
Köpte en cross ny för några år sedan, på affären sa dom, " låt den stå på tomgång i 5 minuter, sedan är det bara ut på banan och köra som vanligt, dessto hårdare du kör in ju bättre kommer den att gå sen".

Låter konstigt att köra en helt ny maskin som en galning, men den kanske går bättre?
Hade vare roligt att se bänkpapper på olika maskiner och jämföra..
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Ja men då kan man ju fundera? ÅF lär i 9 av 10 fall startat maskinen och då är ju loppet redan kört om dom inte gör som i citatet, om inte så lär man ju iafa lasta maskinen när man hämtar den hos ÅF, ska man lyfta på maskinen då eller? hehe :) En fundering bara...
Exakt det är därför jag skrev att det gäller vid främst nyrenoveringar av motorer för på en helt ny maskin är den garanterat redan startad någon gång innan leverans... Men det är klart att det är bra tänka på att även då och inte "slököra" motorn för mycket ändå, men det är ju lite roligt faktiskt att en standard och normal inkörning enligt branschen ligger på ~50 mil medans om man kör enligt denna metod går på ~500-1000 meter körning totalt kanske? :rolleyes:
F.ö på en ny maskin så är ju maskinen inställd i "inkörnings" läge till första servicen så även om man vill köra hårt så kan ju ändå inte köra den fullt ut...
Men att pressa kolvringarna kanske funkar helt ok ändå då man bör kunna pressa maskinen hyfsat? Hanterar ju inte så många splitternya maskiner så jag vet inte hur hårt dom går att köra under den "normala" inkörningsperioden...

Sen i övrigt så kanske man allmänt ska påpeka det att man bör nog känna sig rätt bekväm i sitt motorkunnande när man gör detta så vi inte får massa folk som blint går ut och kör sönder sina nya och nyrenoverade maskiner efter att ha läst den här tråden :whistle:
Läs på noga innan så man känner att man greppar hela principen och utförandet...
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Nästa maskin om jag köper den ny så vill jag ha den levererad i låda... problemet löst! :)
En ÅF som inte har pallgafflar eller gaffeltruck? Finns det?
tror ändå att ÅF startar maskinen innan leverans om man inte får den i låda som du skriver. Motorn testas väl hos tillverkaren också eller rätta mig om jag har fel.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Om vi sammanfattar dehär lite snabbt bara:

Vi alla är nog överrens med att maskinen inte ska slököras, Ny eller renoverad!! Man ska inte vara rädd att gasa på bara för den är under inkörning, då biter ni er i ändan! Hård inkörning är bra inkörning! INGE EXTRA OLJA I TANKEN OM DET ÄR 2T! Det förlänger bara inkörningsperioden.

Oavsett om man startar maskinen, låter den stå på tomgång och bli varm, slår av den och låter den kallna eller far ut och kör direkt så tror jag det gör MINIMAL skillnad, det enda som spelar roll i långa loppet är nog HUR man KÖR in den!

Va tror ni om det? Annars ändrar jag självklart min "sammanfattning" :D
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Köpte en cross ny för några år sedan, på affären sa dom, " låt den stå på tomgång i 5 minuter, sedan är det bara ut på banan och köra som vanligt, dessto hårdare du kör in ju bättre kommer den att gå sen".

Låter konstigt att köra en helt ny maskin som en galning, men den kanske går bättre?
Hade vare roligt att se bänkpapper på olika maskiner och jämföra..
Jo grundtanken bakom är att om kan belastar motorn så kolvringarna pressas ut och slitas in/formas mot cylinderväggen och täta bättre än om den "slappkörs". Med detta för man bättre komp och mindre gaser och skit från förbränningssidan som trycks ner till vevhuset (blowby)...
Men man får heller inte överbelasta och t.ex stumma över en sjö men som sagt en bana är faktiskt bra då körningen blir väldigt varierande...

Så jag är helt övertygad om att principen är helrätt men det där med uppvärmningen och rutinen innan skulle ändå vara lite intressant att få reda lite mer om... :)

Edit. Jo Fredrik jag tror nog att vi till större delen är på samma sida iaf :) Men du det med extra olja det måste jag dubbelkolla :cheesy: F.ö så är det även skarpt rekommenderat att köra med mineralolja vid inkörningen, smörjer inte lika bra men hjälper då ringarna att slitas in som de ska, ingen fara för motorn ändå... Men annars som du säger och varmkörningen är jätteviktig så man ska absolut inte ut och pressa direkt efter start, och inga långa fullgasrepor utan det är intervallkörning som gäller.

Men f.ö till de som blir nyfiken på detta bör även läsa länken för där finns väldigt mycket bra info :)
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
var på dynotech hittar man infon om inkörning ? jag har letat utan resultat .. när man diskuterar är det bra om det finns en teknisk förklaring till varför ett sätt är bättre än det andra , att det "funkat bra för mig" säger inte så mkt , - vem har misslyckats med inkörnigen överhuvudtaget ? vad är bättre med att varmköra motorn på tomgång än att köra iväg ? blir det för svårt att hålla sig till ett lågt effektutag när man väl kör så man ger fullt`kanske ?
 
R

RevMan

Om man läser BRPs rekomendationer så ska man ha 5dl extra olja i tnken under inkörning, 500ss i revXP chassie ska ha 1liter extra olja. Oljan är delvis för att det kan vara luftbubblor i oljeledningarna.
Kollar man på e-tec så skickar både 600 och 800 på extra olja under inkörningen, måste finnas en anledning till det inte bara för att den drar lite mer bränsle. I förhållande till bränslet så får den högre oljeinblandning under inkörningen.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Om man läser BRPs rekomendationer så ska man ha 5dl extra olja i tnken under inkörning, 500ss i revXP chassie ska ha 1liter extra olja. Oljan är delvis för att det kan vara luftbubblor i oljeledningarna.
Kollar man på e-tec så skickar både 600 och 800 på extra olja under inkörningen, måste finnas en anledning till det inte bara för att den drar lite mer bränsle. I förhållande till bränslet så får den högre oljeinblandning under inkörningen.
Håller med Revman här, att ha lite olja tanken garderar mot ev luft i oljeslangar...

Arctic rekomenderar 100:1 dvs 1% olja första tanken...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Jag har nog läst ca 500 a4 sidor genom åren bara om inkörning och av en hel drös av motortunare och fabrikanter + montunesas ideer. Den röda tråden jag får ut av alla dessa påståenden och som jag följer till punkt och prick är föjande...

1a 4 takt. Mineralolja i 4 takts som 2 takt vid inkörning. Reckomenderas av i stort sett alla fabrikander av hojar numera.
1b Tvåtakt mineralolja men inte mer % men därimot gärna fetare blandning några tankar. (jag ökar 7% i högfart och höjer nålen 1-2 snäpp.)

2. Uppstart till nästan full värme och stanna motorn och låt kallna nästan helt. Upprepa så många gånger man orkar är en fördel.
Anledningen till uppstart flera gånger säga vara att det kan bli hotspotts i den råa ytan i cylinder, Kör man motorn bara upp till halv varmt vatten så kyls cylinderväggarna bättre. Alt är ju att köra med trädgårdsslang och fullt ös kallvatten he he..

3. Exakt som montunesa tråden säger,,,Bästa inkörning är banåka i träningstempo man får inte köra jämn gas någ lång sträcka . Varför detta är så viktigt är för att man ska slita in ringarna så djupt in i fodret som möjligt innan man får den hårda glaserade ytan . Kör man in för lungt har man för lågt ringtryck och glaserar cylinderväggen på tok för långt ut = lägre komptäthet och sämmre effekt.

Numera har denna typ av inkörning uppsnappats av fabrikanter också , dom har sett hur stora fördelarna är med denna inkörning. Jag tror det är yamaha eller kawwa som numera kör in sina hojar extra länge och hårt direkt på fabriken i bänk. Dom kör in fruktansvärt våldsamt enligt personal som jobbar där.

Sedan jag började köra in nyreoverade motorer enligt ovan metoder har jag noterat några saker (4takt) Kolvtoppar och förbränningsrum är betydligt renare från sot och ingen motor har tagit en droppe olja någonsin efter en renovering. Och hojar som jag vet varit riktigt inkörda har upplevds gå bättre faktist.

När jag beställde min nya Honda xr650 00 sa jag åt firman (Lelles) att dom INTE fick hälla i olja i motorn och inte starta den. Det gick dom motvillgt med på och jag själv hällde i olja och startade enligt ovan regler. Den motorn plågades sedan våldsamt av mig i 2000+ mil med allehanda trim och jag fick sälja den utan att behövt renovera en skruv. Drog inte en droppe olja någonsin vilket många andra stora ensånkor kan göra!!