Köra F7 på E85

Firecat_OSD

Medlem
26 sept 2009
40
0
1
DEt finns ju en knapp på F7:an om man vill ställa om till Etanoldrift. VAd gäller här? Blanda typ 60-40 med vanlig besin eller köra rent? Måste jag använda någon annan olja? Effektmässigt så måste det ju bara finnas fördelar med att köra på E85?
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
svårt att tända närt det är kallt(?)
sedan måste man väl ha recin olja eller va de heter
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
30% etanol "kan" man väl köra med switchen ställd på Etanol - om jag inte är helt tokig i minnet. Skulle vara lite halvintressant å veta varför det blev sådan flopp att den bara fanns första året (right?).
Oljan tillförs ju separat, så vanlig olja lär fungera fint. 70% bensin lär nog ändå klara lösa/blanda olja, om man kör premix.
 
B

Biosteel

30% etanol "kan" man väl köra med switchen ställd på Etanol - om jag inte är helt tokig i minnet. Skulle vara lite halvintressant å veta varför det blev sådan flopp att den bara fanns första året (right?).
Oljan tillförs ju separat, så vanlig olja lär fungera fint. 70% bensin lär nog ändå klara lösa/blanda olja, om man kör premix.
hörde hemska rykten om att dom skar så förbannat.. :mad:
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
spelar nog ingen roll om oljan dras in separat:) den måste ändå blanda sig och bli hyfsat tunn för att sen kunna täcka cylindrarna....tror där är den största floppen att de är fel olja:)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
som jansson säger. Finns ändra från -03ans F7 till dagens M maskiner (förmodligen även CF och F).

Enda skillnaden är att dom har hoppat över knappen.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Knappen upphörde att finnas men blev en kabel som kopplas ur vid data boxen istället.
Grå kabel, då?
Brukar ju sitta en grå kopplad med en svart(?) vid ECUn, har jag sett.
Om man drar isär den så är det Etanol ON?
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Kolla först upp vilket e-bränslee den är mappad för, dvs usa. Min gissning är nog att dom inte har e85 där... Hörde genom den lokale A-C handlaren att man INTE skulle köra på e85, dom har iaf provat.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag hade mina funderingar på kompa upp min tc 1000 regält typ 15-1 och åka e85 ...MEN några timmars/dagars forskning senare glömmer jag den iden.

1. För det första skulle den ju dra 30% mer soppa = kort räckvidd.

2. Man måste åjka typ klotz dyrolja eller ricinbaserade castroils någonting?

.3, dom blir betydligt lättare för skärning pga spriten som tvättar cylinderväggare onödigt bra + att allt rostar oerhört lätt.

4. Barn i afrika skulle bli utan mat

5. skulle bli mer svårstatad så man måste ha p11 gasoltum med sig till värmning av motor.

Jag menar dom är ju tillräckiligt kännsliga och lättskärda så sprit är bara tioll för racingfarbröder och onödigt rika snubbar :D

Gjorde själv misstaget påm 90talet att hälla i metanol i en 250hk båtmotor och den skar efter 200 meter :bawling:

Därimot kör jag min Turbohoj på e85 utan probbs (4 takt)
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
knappen kabeln ger endast 3% mera soppa , tror inte de är så mkt som 30% ethanol i den usablandning som den är avsedd att användas för
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Är det inte bara en inställning för att köra på "ful soppa", har dom inte någon fulsoppa i USA som innehåller ännu mer etanol än 95oktanig här i sverige?
 

Joint__

Välkänd medlem
8 aug 2008
656
2
18
Umeå
Är det inte bara en inställning för att köra på "ful soppa", har dom inte någon fulsoppa i USA som innehåller ännu mer etanol än 95oktanig här i sverige?
Det "fulaste" man kan hitta är ett lågoktanigt bränsle med etanol ( 89 octane 10% ethanol). Sen har dom även vanlig E85.