Köptråd fyrhjuling att skotta med

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Tjenare


Har just köpt hus och har fått en ganska lång infart att skotta (iaf för lång för att jag ska använda spade)


Så jag undrar om det är någon här som använder fyrhjuling för ändamålet?

Vad använder ni i så fall för maskiner?


Jag har tänkt lägga ut max 25k på en så kom gärna med tips på vad man ska tänka på och ev modeller man ska kolla på


Är kinavarianterna något att ha till skottning?
Kanske en äldre märkeshjuling med 2 hjulsdrift?

Helst skulle man ju vilja ha en märkeshjuling med 4x4 men då spricker budgeten rejält


Ös gärna på med alla åsikter och erfarenheter
 

Iggesota

Välkänd medlem
26 jan 2010
244
1
18
Iggesund
Sv: Köptråd fyrhjuling att skotta med

En ATV med 4hjulsdrift är nog ett måste sen är ju en japanare att föredra, men är du beredd att skruva en del så funkar nog även kina maskiner. Har själv skottat med 4hjuling/plogblad och enda problemet med det är att efter X antal snöfall kan det vara problem att "bli av med" snön.. dvs att plogvallarna helt enkelt blir för höga för att 4hjulingen ska kunna kasta iväg snön.
 
Last edited:

Niro

Välkänd medlem
11 dec 2008
228
0
16
Kilaforsfjäll
Sv: Köptråd fyrhjuling att skotta med

Jag plogar gårn med en Dinli Centhor 700.. Funkar klockrent. Lätt de bästa alternativet i billighetsklassen enligt mig. Det är en taiwanes och dom ligger betydligt före en tex kineserna.. Köpte min för 70 ny med plog och 3 års garanti. Men dom finns till humana priser beg har jag sett, med tanke på vad man får för pengen.
 

fippen

Välkänd medlem
29 aug 2011
310
0
16
finland
Sv: Köptråd fyrhjuling att skotta med

jag skottar med en polaris sportsman 500 med kedjor där bak funkar kanon!
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Sv: Köptråd fyrhjuling att skotta med

Jag har en Can-Am 800 Outlander. Har inga som helst problem att skotta med bakhjulsdriften med kedjor. Dock skulle jag nog ha satsat på en bra snöslunga istället om jag var du. Det är ju som nån nämnde, väldigt svårt att få bort snön från kanten om det är en snörik vinter.
 

Strongliquid

Välkänd medlem
28 feb 2007
198
2
18
Boden
www.fordson.se www.opfs.net
Sv: Köptråd fyrhjuling att skotta med

Tjenare

....


Ös gärna på med alla åsikter och erfarenheter
Kolla efter annonser på blocket angående snöröjning med traktor/baklastare/hjullastare.
Om du bor i någorlunda stadsplanerat område så brukar det komma 2-3 olika uppfartsskottare vid varje snöfall.

2000:-/säsong pratas det om. Sen ska det göras avdrag för hushållsnära tjänster, förutsatt att du redan betalat nog med skatt.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Sv: Köptråd fyrhjuling att skotta med

Tack för alla tips såhär långt

Strongliquid: Jo jag vet det är det smidigaste alternativet, men vill man ha en till leksak så är snöskottning en väldigt bra sak att skylla på.
 
Last edited:

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Cf moto 500cc eller goes 520 (samma maskin) bör passa utmärkt för snöröjning. 49990 ny med 3 års garanti. En beg brukar gå att få för kring 37 med ett/två års garanti kvar. 4 hjulsdrift mm, håller nog rätt länge för skottning på gården.


Edit missa max 25k gränsen. Sry
Sent from my MB525 using Tapatalk 2
 

torger

Välkänd medlem
25 feb 2010
102
0
6
Östersund

855

Medlem
13 dec 2010
24
0
1
Alvhem
Sv: Köptråd fyrhjuling att skotta med

Kör Polaris sportsman 500 -01, gav 30000:- för 2 år sedan.
Plogar gården och vägen upp till huset ( ca 400m svagt uppför)

Går kanon och har aldrig behövt kedjor. dock är 4wd ett måste.

Roligaste skottningen jag ngnsin gjort... :eyebrows:
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Sv: Köptråd fyrhjuling att skotta med

För dem pengarna, hitta en fin Suzuki King Quad 280, den har manuell låda och diff och det borde inte vara helt omöjligt att hitta nån som är utrustad med vinsch och plog. Inte Kina och inte 2wd.
 

lynx_tokig

Aktiv medlem
7 nov 2011
88
0
6
vindeln
Sv: Köptråd fyrhjuling att skotta med

Vi ha då en Honda 250-03a typ me plog å bara 2wd å de är då inga som helst problem ha då ploga 3dm snö utan problem bruka även skotta upp isbana på sjön. å bli då bli man av me snön men de går ju i lite högre hastigheter då ;)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Sv: Köptråd fyrhjuling att skotta med

Har inte läst igenom hela tråden.... men jag skulle skita i fyrhjulingen då det funkar skit.

Bor man mitt i stan och har 20 kvm uppfart så kanske det funkar, men har man en bit att skotta, och det är mycket snö, så går fyrhjulingen på sniskan såfort det går tungt, och att skotta varenda lager dm efter dm är bara jobbigt.

Satsa på en gammal hederlig traktor.
 

Micke2

Välkänd medlem
25 sept 2011
132
4
18
Ludvika
Sv: Köptråd fyrhjuling att skotta med

Tjena.

Plogar med en Suzuki 250 4x4 -90 utan kedjor och hemgjort snöblad.
Jag bor i skogen, så det är skaplig yta som ska röjas.
Jag börjar med att trycka snön onödigt långt, så finns plats om det blir mycket snö.
Vi kör med jordbrukstraktor också, men endast själva byvägen.

Vägen runt huset och mellan/bakom/framför bilarna med hjulingen.
Även kring logen och maskinhallen.
Kanon.

En gång har jag stödöst snö med traktorn, då hjulingen inte fixat det längre.

Micke.