Köptips mountain?

wikberg84

Medlem
13 feb 2011
38
0
1
Mora
Yamaha Viper mountain 700 , skidoo summit eller lynx ranger mountain?

Min budget ligger mellan 25-35k.

Har inte åkt så mycket "långskoter" så jag vet inte vad man helst ska satsa på och hoppas därför på bra tips! :blink1:

Från början hade jag tänkt mej en summit 800 men är lite rädd för alla motorproblem,vill inte råka ut för totalt motorras.....vad jag har hört om yamaha:n så ska det inte vara några större motorproblem men att den är lite tung vid lössnökörning....

Tacksam för tips!
 

froomelom

Välkänd medlem
1 sept 2008
342
1
16
lule
mountain cat 800 -01 -02 (det är värt att lägga mer pengar på 02..)? blev förvånad över hur bra min Mc 800 tog sig i djupsnön.. annars finns väll M5:an för 35 om du har tur...
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Nu är jag iofs lite partisk, men jag stod med mer eller mindre exakt samma frågor som dig för ett tag sedan, jag valde att köpa Viper Mtn p.g.a driftsäkerheten. Lynxen verkar ha mer problem än jag orkar räkna upp, men det är ju bara googla. Summiten är väl helt okej, men efter att ha pratat med en nära vän som tävlar med skoter (arctic cat) och har skruvat i alla märken sedan urminnes tider så blev det Viper just p.g.a driftsäkerheten. Men det ska ju dock sägas att ska du mest bara klättra så är det nog inte rätt val av maskin då ska du gå på summiten. Men är det djupsnö utan en massa klättrande duger vipern absolut till det.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Gammskoter = du åker på att skruva.
Men vill du skruva minsta möjligt, köra mesta möjligt = köp en Yamaha.

Men som vanligt är det viktigt att man hittar ett exemplar som inte är sönderkört.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
själv åker ja Lynx RM -04 och vad jag vet är det i största del -03orna som det har varit problem med (visst finns det saker att göra på -04orna med men det är som tidigare nämnt en "gammal" skoter).

När jag hade inhandlat min fick jag byta 2 saker, startapparaturen (platsklackarna standardfel som ger upp) och insugsgummin. För min del vart det boysen i alu så jag förhoppningsvis ska slippa byta de igen.

I övrigt tror ja att de flesta som kört en RM kommer säga att de är en skoter med grymt skönt klipp i motorn, jag har kört många nyare skotrar av alla de märken och jag kan inte säga att jag upplever att de går bättre än den jag har (snarare tvärt om), viktskillnaden är inte stor heller (relativt) men det är väl tyngdpunkten som skiljer mot nyare modeller.

RM är mer en crossover med och inte en renodlad lössnömaskin i mitt tycke..
 

wikberg84

Medlem
13 feb 2011
38
0
1
Mora
Tack för alla svar!

nu har jag hittat en renegade som jag är sugen på , men vet inte hur jag ska göra.....det finns ju inte så mycket klättring runtikring där jag bor så man kanske klarar sig med en sån.....nån som har erfarenhet av renegade 800 -02? med 32 matta....
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Vad ska du ha skotern till? Mest led, mest lösnö?
Min begränsade erfarenhet av lössnömaskiner är att de är ganska kassa på led, iom att det är så smalt mellan skidorna. Det gör dem tippiga. Och längden på mattan ger busskänsla. = inte så himla kul om du gillar att åka fort på kurvig led.
Däremot rakt fram på led, eller i lössnö, då känns det fiiint med mycke matta och flack attackvinkel. :D
 

wikberg84

Medlem
13 feb 2011
38
0
1
Mora
Har kommit fram till att det får bli renegade i år , får testa och se om det räcker till med den längden! :)

Tack iaf till er som tagit er tid att skriva!