Köpt fel olja?

Duetten

Prospect sledder
1 apr 2018
7
1
1
Umeå
Hej

Köpte nyligen en 20-liters dunk med Q8 Outboard (2T) som jag hade tänkt använda till min Polaris Trail RMK (2008) men jag blir nu väldigt osäker om det är OK att använda den i min skoter. Då jag kollar på Q8:s sida om oljor så blir jag osäker på om jag köpte rätt.

Jag bifogar ett dokument som handlar om Q8 och deras oljor och där rekommenderar de andra oljor till snöskotrar.

Vad säger ni, tror ni jag kan använda denna olja ändå eller sabbar jag nåt?
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Tyvärr så får du inte köra båtmotoranpassad olja för den förbränns vid lägre förbränningstemp som båtmotorer har, de har i regel lägre flampunkt vs landbaserad olja för cross och skoter. De innebär att när man kör en värre trimmad motor typ cross och skoter så skyddar oljan sämre vid full effekt där de är viktigast. Aditiver bränns upp för tidigt såattsäga. Man ska inte köra landbaserad olja i båtmotor heller för då ger den oljan lite sämre skydd på lägre föränningstemp och motorn kräker ur sig mer oförbränd olja/aditiver i vattnet. De är dock mindre skadligt att köra båtmotorer på skoterolja, jag har gjort det i många år.

Uppdat jag kollade in q8 båtmotoroljerna och q8 påstår de går köra båtmotoroljerna i skoter. Men jag skulle inte tordas det i en så vass maskin som du har. De finns övergångsolja som klara både skoter och båtmotor men de är inte optimala för någon av motorerna. Enligt spec på alla q8 båtmotorolja så klarar de inte en sportsloters klasskrav men den duger till lägre trimmade luftkylda skotermotorer.
Köp rs extreme den kör jag på om du vill ha den bästa oljan (dyr). Billigare alt som många kör på är sprint den duger skapligt "tror jag"

Här är sprit oljan för ca 50krL

http://www.swedol.se/tvataktsolja-sprint-20l.html
 
Last edited:

Duetten

Prospect sledder
1 apr 2018
7
1
1
Umeå
Hej och tack för snabbt svar!

Jag blir lite stolt :) att du kallar min Polaris 550 Trail RMK för vass trots att den inte är på mer än 44 kW och dessutom luftkyld. Själv är jag rätt ny på snöskotrar och köpte denna begagnad för bara ett par år sedan. Är du säker att denna skoter kan klassas som "vass"? Vi tuffar mest omkring i låg fart med barnen i pulkan och inte blir det mer än typ 15-20 mil per säsong med denna.

Förresten, var hittade du uppgiften att Q8 påstår att det trots allt går att köra skotrar på denna olja? Med tanke på att skotern är luftkyld och vi inte kör speciellt hårt, samt påståendet du hittade hos Q8, kan det ändå vara möjligt att ändå köra på denna olja? Alternativet är ju att jag kränger oljan billigt till nån kompis som har båt. Du låter som du vet vad du talar om så jag lyssnar gärna på ditt råd.

Oljan köpte jag billigt via jobbet men borde kanske ha kollat upp den lite bättre.Tack för tipset om var jag hittar billig olja!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Oh fan har du en fläktis jag läste bara rmk och trodde de va en 600 eller 800cc haha. Jamen då kan du köra den oljan utan att oroa dig. Faktum är att om man kör lugnt med båtmotorolja så är den tillockmed bättre för motorn då den är anpassad för låg trimgrad och låga förbränningstempraturer. Och mest troligt kommer den ryka ytterst lite för den förbränns mer totalt vs en speciell landbaserad olja.
De va på Q8as hemsida och hos återförsäljare jag såg att alla deras båtolja kunde köras i snöskoter.
Många enduroåkare på motionsnivå (hoj) som har lite koll på tvåtaktsolja kör på båtmotorolja för den är bättre för motorn och ryker mindre så länge man inte kör full gas. Kör man en landbaserad värstingolja med hög flampunkt för lugnt så kan avgasportarna klägga igen onödigt fort för oljan förbränns så dåligt när man kör för lugnt med sådan olja. De är också också en stor fördel med båtolja i motionsenduro på hojar som har avgasport. Du har ingen avgasport så du behöver inte rengöra sådan skit.
 
Last edited: