Köpråd! Xtrim 550F eller Polaris Voyager 600?!

Björn84

Ny medlem
4 mar 2019
1
0
1
39
Umeå
Tjenare gänget!

Behöver tips, då jag ska köpa ny skoter snabbt.
Byte pga frugan vill åka bekvämare, hade en Yamaha Phazer MTX innan.

Mina behov är
  • Dubbeldyna
  • Drag
  • Rolig att köra och busa lite med
  • Relativt lättkörd ( för om frugan vill köra lite )
Tänkte länge på en Polaris PRO R 800, men tänker att det är mer motor än jag behöver och kostsam att äga.
Kör endast ca 1-2 veckor / år: 25-30 mil / år

Nu står jag och väljer mellan följande:


Lynx Xtrim 550 F
  • 2012
  • 306 mil
  • dubbeldyna, drag
  • Nylig service
  • Bytt nyligt: Batteri, styrstål, rem
  • 1 ägare
49.000 SEK

Tankar: Kommer jag uppleva motorn som svag? Visst borde motorn hålla många mil med gott underhåll?

Polaris Indy Voyager 600
  • 2013
  • 415 mil
  • Dubbeldyna, drag, packbox
  • Dubbad matta
  • Har gått som service skoter i skidbacke enligt säljare
47.000 SEK

Tankar: Den borde vara rolig att köra, bra med kraft. Möjligen läst att fjädringen klen för två vuxna personer? Är 415 mil långt på denna motortyp?

Polaris Indy Voyager
  • 2014
  • 172 mil
  • Dubbeldyna, ej drag
  • Nyligt bytt: Rem, tändstift,
  • Service bok medföljer
  • ” Fint skick” - Citat Säljaren
63.000 SEK

Tankar: Är det värt de extra pengarna för denna nyare model, kontra den ovannämnda objektet som är billigare och 1 år äldre + dubbla antal mil på mätaren?

Skulle verkligen uppskatta feedback av er som är kunniga.

Ska ha skotern som påsk/sportlov maskin. Dra släde o fru upp på fjället. Busa lite ( inget hoppa ), vill att den ska hålla längre tid innan större ingrepp på motorn.

Tack på förhand // Björn
 

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Tycker Voyagern för 47k känns väldigt prisvärd, 415 mil är inte mycket alls. Dock så har den troligtvis levt ett hårdare liv motormässigt med kallstarter och full fart direkt än en "vanlig", men å andra sidan lär den då ha fräschare fjädring än en som använts normalt. Skulle nog valt den billigare då det skiljer så pass mycket i pris.

550 funkar absolut till det mesta, men leka med en 600 ganska mycket roligare. En klar fördel med 550n (vid hårt före) är att det är fläktkylning. En modern 600 har insprutning så den drar mindre soppa än en 550, som har förgasare.

Svårt att säga vilken du ska köpa, du får avgöra hur det känns efter dina krav och preferenser.
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Voyager 600 är det självklara valet tycker jag, Väldigt prisvärda och en erkänt pigg och slitstark motor som håller i många mil. Voyager 600 är i princip en rmk i fårakläder så visst finns det buspotential..

Vilken av 13 eller 14 du väljer är mest en budgetfråga men jag tror andrahandsvärdet kommer att vara betydligt bättre på 14 när du kört några hundra mil till.