Köpråd Vector Mtn -05?

Mattir

Medlem
25 dec 2007
10
0
1
Gällivare
Jag vill gärna ha tips inför ett ev. köp av vector mtn -05. Vad ska jag tänka på och vad bör jag se upp med?
Är den bra eller ska jag hålla mig till en tvåtaktare?

Mats
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
hej,,jag tycker 2 taktare är klassiker för 4 taktare brukar tjorva vid kall start sägs det..
rotax211:Vem säger det?
Jag är inne på min 3:e 4-taktare/ca 2000 mil vid det här laget,ALDRIG "tjorvat" för mig vid någon temperatur(har provat ner till -40).
Har du ström i batteriet så startar den,annars finns det startkablar:)

Mattir:
Ang tips:kolla lager i boggien och slides/matta så att dom är hela.
Servicebok skadar inte att den finns/är ifylld.

Saker du inte behöver tänka på:Konstant jaga den där retliga oljelitern som måste vara blandbar med det du har i oljetanken varje tankning.
Om du inte är en supercross åkare i världs eliten så behöver du inte bekymra dig om vikten heller,beror iof på hur mycket DU väger(kan ju vara bra att ha lite att bryta med)
Annars: olja/filter 1 gång/säsong + en vända med en fettspruta nån gång i månaden.
Och KONTROLL av ventilspel vid 4000 mil,dvs om ca 10-15 år:D

Vet inte om det är så mycket mera att tänka på.
 
Last edited:

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Kolla sekundären efter sprickor vid glidklackarna, den blev moddad efter 2005 iaf på RX-1orna. Kolla Boggiehjulen små kostar ca 4-500 kr st och NEJ det går inte att byta lagren i dem. Kolla att den växlar vid rätt varvtal också. Kolla oljenivån, läs manualen hur du kollar , dom flesta kollar på fel sätt. I övrigt är det bara tuta och köra. 4-t startar fin fint i kylan. Allt med fler än två cylindrar startar lätt i kyla, gäller även 2-t :)
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
min vector har jag aldrig haft startproblem med iaf.
visst man måste varmköra den gör man inte det så går den som ett arsle tills den blivit varmare.(templampan lyser tills den har kommit upp i temp).

kolla boggiehjul och dämparna och slidsen.
 
2 sept 2007
14
0
1
Pajala
jag har en rs vector mnt 05a
Generatorn (statorn) har gått redan vid 400 mil. kostade en slant!
annars är de en fin maskin bränslesnål men tungstyrd som satan!
 

rallymarkus

Välkänd medlem
4 dec 2004
162
0
6
jokkmokk/stockholm
går själv i tankarna om en sån hur känns den o köra ospårat?
känns den klumpig o otymplig?
räcker motoreffekten till bra?

om man jämför med tex 03:ans rx 1 mtn

är i valet o kvalet mellan en sån eller en warrior.
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
skulle i såna fall rekommendera -05:ans vector mtn före -03:ans rx-1 mtn,mest beroende på:bredare skidor,högre/bättre dyna,lättare maskin,billigare bensin/försäkringskostnad.

I valet mellan en mtn eller warrior så beror det helt på var du kör:mest ledkörning=definitivt warrior'n.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
rekomenderar starkt vectorn utan att ha provat nån av dom andra.
riktigt rolig att leka med,går även att ligga på en del efter leden.
sen att du har riktigt fin körställning både sittandes och stående är ju en klar fördel.
riktigt smidig att leka med i lössnöön och skickar hjärna upp skidorna i luften.en fördel är ju att den inte dyker RAKT ner i snön som rx1an tydligen ska göra.


men ska du dra pulka måste du göra något åt boggien/mattan.
original ÄTER dom slidsen.
mina ska bytas nu efter 80 mil.
men med extra hjul i boggien,vagnsbult modden och isrivare blir det nog en ***** skillnad
 

rallymarkus

Välkänd medlem
4 dec 2004
162
0
6
jokkmokk/stockholm
rekomenderar starkt vectorn utan att ha provat nån av dom andra.
riktigt rolig att leka med,går även att ligga på en del efter leden.
sen att du har riktigt fin körställning både sittandes och stående är ju en klar fördel.
riktigt smidig att leka med i lössnöön och skickar hjärna upp skidorna i luften.en fördel är ju att den inte dyker RAKT ner i snön som rx1an tydligen ska göra.


men ska du dra pulka måste du göra något åt boggien/mattan.
original ÄTER dom slidsen.
mina ska bytas nu efter 80 mil.
men med extra hjul i boggien,vagnsbult modden och isrivare blir det nog en ***** skillnad
japp det med vagnsbult o isrivare vet jag om det fixar man direkt.. men är körställningen likadan på 05 som 06 års vector mountain?

hur upplevs motorn den räcker till till en del bus eller?
mvh markus
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
jo absolut,nu har jag satt dikt variatorkit och trottelfjädrar för lite rappare maskin mest.
nu är den ännu rappare på gasen.
den är jävligt rolig att skotta omkring i sandtag och dyl.
det enda som är RIKTIGT kasst är dämparna.dom är absolut inte anpassade för ledkörning.hoppa går bra sålänge du landar i snön men köra fort efter en riktigt guppig led är svårt.
gillar du att leka i backar och köra utanför spåret är det absolut en toppenskoter.skit roligt att fara omkring okört med den.

vikten känns självklart när man kör där det lutar men inga problem att skråa med den tycker jag.

bränsleförbrukningen har legat på ungefär 3l/mil.men det är enbart lek och mycket pisk.
 

rallymarkus

Välkänd medlem
4 dec 2004
162
0
6
jokkmokk/stockholm
vilken skoter kan man jämföra med i snön?

jag har haft en m5 förut men den e väl bara halva vikten.. så den e nog svår att jämföra med..

vart grymt sugen på en sån warriorn var ju sjukt dyr o försäkra.. kostar bara halva summam att köra med vector mtn
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
vet inte vad man ska jämföra med i snön.men en rev summit 600 144" hänger du nog på med vectorn..

en summit 600 av zx modell piskar du utan tvivel i backarna.
är så svårt att jämföra då jag inte har haft nån annan mtn.


om det är en yamaha du ska köpa så rekomenderar jag absolut vectorn..när jag köppte min så blev jag absolut inte besviken.var lite orolig först att den skulle vara tung å bynglig men den gick över förväntan.
eftersom rs rage är sissådär 10ggr byngligare att köra än min mtn så tror jag att warrior med samma boggie och chassie fast tyngre framtill absolut inte är rolig att köra.
 

rallymarkus

Välkänd medlem
4 dec 2004
162
0
6
jokkmokk/stockholm
anledningen med yamaha är ju för att slippa 2 takt o dess dofter då man måste dra kälke.. ska ta o testa en vector mtn på tisdag kväll...

de e då det avgörs.

men e de tillräckligt med effekt för att tex dra upp skidorna i luften om man ska passera typ ett dike elr nåt?
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
inte är det några problem att få res med den.
den största anledningen för 4-takt enligt mig är driftsäkerheten.