Köpråd Tundra/Ranger V-800

Klurigt

Medlem
17 jan 2020
22
3
3
37
Sverige
Hej! Är ute efter en billigare 4-takts maskin. Och har funnit Ranger/Tundra V-800, hur är driftsäkerheten på dem? Tanken är att det blir mest pulkdragning med den. Vill ha en skoter som bara går och går med vanlig service och slitdelar.

Är dem bra att starta i kall väderlek?

Något man bör titta extra noga på?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Dom där V-motorerna, oavsett om dom sitter i en skoter eller en hjuling, dras med dåliga kamkedjesträckare som tenderar att orsaka ett generalhaveri förr eller senare.
Jag skulle försöka rå mig något med Ace 600an istället om det bara var möjligt! Eller, gud förbjude, en Yamaha.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
En RS Viking kan ju inte anses som dyr. Är ju enorma lokomotiv på led eller trampat spår, och motorn är ju stark så att det räcker till.
Att man sedan ska vara byggd som Magnus Samuelsson för att bestämma över den i ospårad terräng, det gör det hela ganska spännande många gånger.
För mellan 30-40.000kr, så får du en som ser ganska bra ut. Miltalen motormässigt på dessa är ganska oväsentligt, huvudsaken är att de inte är slut i boggie, matta eller framvagn. Första årsmodellen (2005?) har bara fram-back och ej hög-låg, men för pulkadragning behövs ingen lågväxel.
 
Reactions: Vesslan

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Även RS venture finns ju till rätt låga priser och är lite smidigare än Viking. Har för mig det är kamkedjan som är problemet på BRP 800 v twin men har för mig att efter nån viss årsmodell ska det vara åtgärdat på fyrhjulingarna vet inte om det är lika på skoter. Varför inte bredda och även ta med 2T skoter då blir utbudet nått helt annat.
 

Klurigt

Medlem
17 jan 2020
22
3
3
37
Sverige
Tack för svar! Tur att skotern i frågan han bli såld innan Jag han åka och köpa den :)

En Yamaha kommer det dessvärre aldrig stå på min gård.
Får försöka leta efter en 600ace, den motorn verkar outslitlig.
 
Reactions: asker

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Får man fråga varför du väljer bort Yamaha om du vill ha 4T skoter ?
Ska jag gissa så är det allting runt motorn som ställer till det där.... Skoterfabriken är trots allt Yamahas straffkoloni dit ingenjörer skickas då dom klantat till det för mycket på någon annan avdelning... =) (min teori, men en mycket trolig sådan)

Skämt åsido, hade jag begränsad budget och har tänkt köra uteslutande led så skulle jag faktiskt skarpt överväga en Apex. Mycket trevliga motorer och som led-lok funkar dom skitbra!