köpråd: tips på skoter för 15-20.000kr

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Hejsan alla glada.


nu är det så att till vintern så blir det ny skoter, den får kosta runt 15-20.000kr för det är ungefär vad jag har planerat att få ihop så jag skulle vilja ha lite förslag på olika skotrar :)


dom jag har funderat på är en Polaris XLT och actic cat zr 600 runt 98-99 årsm, dock är jag lite skeptisk mot kissen då jag hört att arctic cat strular mkt :)


vill gärna ha för och nackdelar om dom skotrarna och även förslag på andra skotrar :)


tack på förhand :)
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Att arctic strular mer än andra märken är bara en myt.
Tycker du ska akta dig för zr 600 -98 då den hade problem med statorn tror jag de var?
XLTn har väl en ganska skottsäker motor om ajg inte minns fel.
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
mjo har hört det där med statorn jag med, dock ska det va rätt så billigt att linda om den eller nått åt det hållet har jag hört :)

jao, har hört att XLT´n är rätt tålig, inte så tung heller fö ratt vara en trippel, xlt står väll för extra light tripple om jag inte minns fel? :)
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
jo hade jag haft 25K nu så hade jag inte tvekat men just för tillfället har jag inte så mkt pengar, har planerat att ha fått ihop 15-20.000kr om ca 2 månader, men vill ha klart för mig vad för skoter jag ska köpa, därför jag gjorde denna tråd så pass tidigt :)
 

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
Att arctic strular mer än andra märken är bara en myt.
Tycker du ska akta dig för zr 600 -98 då den hade problem med statorn tror jag de var?
XLTn har väl en ganska skottsäker motor om ajg inte minns fel.
jag är en arctic cat förare och såklart håller jag mej i stallet. Men jag har ett motto, och det är att alla skotrar *****s. på ett eller annat vis. så du har rätt, a-c strular inte mer än andra märken
 

okksson

Välkänd medlem
29 mar 2008
652
0
16
malå
och det är många tidningar som tycker att arctic cat har dom tuffaste rappaste och aggresivaste skotrarna (syftar mest på f-modellerna)
 

fräser.

Välkänd medlem
19 sept 2007
124
0
6
Lse
Köp en xc 600, kostar ungefär lika mkt som en xlt. Xcn går mkt bättre, bättre dämpning osv..
 
R

Robin

Att arctic strular mer än andra märken är bara en myt.
Tycker du ska akta dig för zr 600 -98 då den hade problem med statorn tror jag de var?
XLTn har väl en ganska skottsäker motor om ajg inte minns fel.
AC (Suzuki) har i många år haft "problem" med kvaliten på stator lindningarna, det är inget som gäller någon specifik modell.

Och XLT monoblock motorn är långt ifrån skottsäker.

Hade satsat på en Mxz 670 helt klart..
 

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
En yamaha v-max kan du ju få tag i för runt 20. Mycket modernare än både xlt och zr:en. En 600 är väldigt pigga med sina 96 hästar:)
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
yamaha har alldrig riktigt fallit mig i smaken tyvärr... men det återstår väll att se vad det blir, mera tips och trix är varmt välkommna :)
 

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
yamaha har alldrig riktigt fallit mig i smaken tyvärr... men det återstår väll att se vad det blir, mera tips och trix är varmt välkommna :)
För 15-20 tusen har du tyvär inte specielt mycket att välja mellan. Smaken kan du börja gå efter från 20 och upp enligt mig. under 20 får du ta vad som finnes=)