Köpråd sxr eller mxz.

dekarson

Ny medlem
12 dec 2008
2
0
1
Pris upp till 30000:- ungefär.
Har någon av skotrarna några för och nackdelar? Dåliga motorer osv.
Någon speciell årsmodell man bör köpa eller undvika?
Vad ska jag kolla efter?
Kom gärna med tips eller länkar med tips.

/Andraes
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Yamaha är som vanligt skottsäkra :p , om du går på trippeln drar den lite mer soppa och Olja. När det gäller MXZ skall du undvika 800'an.

800'an går fruktansvärt bra när den går och kan vara lockande att köpa... men.. som sagt när den går.. och när den inte går är det DYRT.

600a motorn är ett betydligt bättre val då.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Inga barndoms fel, möjligtvis handtagsvärmararen (kanske inte var drabbad).
Sen har du T.O.R.S "Gashängskydd" de har strulat en del på de flesta yamaha..
Men annars är det i princip samma chassie, boggie osv som sitter i SXR / V-MAX chassien.

Minns att jag hade skrivit ett rätt informativt inlägg o hittade de visst :D

Hej,

Jag kan väldigt mycket om framförallt 600an! Pma mig ifall du vill ha svar på några specifika frågor.

Men i stora drag har dom ju allt likadant förutom att ena är 100cc större än den andra! Har haft en sx 700 som jag körde c:a 2km med, den gick aldrig vidare bra utan min 600 (som jag har 200mil på nacken med) gick desto bättre! Men tror det inte är så jätte stor skillnad på dom (10hp cirkus) Men ska du börja trimma är 700an att föredra.

Sxr är som kanske du vet inte världens bästa lössnö maskin, men det har den aldrig vart tänkt som häller från fabrik, då den i första hand är riktad till USA marknad (led led led o lite mera led).

Efter leden är det inte många som kan säga annat än att den är riktigt grym, inom lagensgränser kan du köra i princip på vilka leder som helst. Den bara "slukar" gupp, förutsatt att du har fräsha dämpare!

Hållbarheten är riktigt hög, men den har ju självklart sina brister som alla skotrar har.

1. Främre W-armen i boggien
2. Parallellstagen som går med stora dämparen i boggien
3. Nedre dämpare fästet i boggien.
4. Primär variatorn!!!
5. Kjedjan/Kjedjehuset

Detta har jag fått som personlig uppfattning är de största problemen då jag genom mycket försäljning samt egen service och genomgång av skotrar har upptäkt att många efter frågar främst dessa saker.

Saker som jag skulle tipsa om att byta ifall du har standard maskin att utgå ifrån:
1. Matta, 38mm går in med orginaldrivhjul.
Skulle rekomendera 8kuggs non-slip då 9kuggs non-slipen krävs lite "modning" för att få dit.
2. Variatorkit, www.knracing.se, Pioneer Performance funkar bra och är billigt (2795kr)
3. Öhlinare i boggien. Köpte en 36PRX till min, (den med piggyback), var som natt och dag värd varje krona!
4. Reedspacers, tar bort de smått irriterande blöddret på lågvarv. Orginal så blockeras bakre spolporten, men med hjälp av dessa schimsar du ut reedsen och får bättre flöde!

Motorn, ja "redtopp" motorn är omtalad för att vara "skottsäker".
Det är de enda som inte har krånglat en ända gång för mig..
Helt otrolig motor, yamaha har sparat in på effekten, men den känns mycket stark trots sin aning klen effekt.
Min 600 var nerdrevad 19/41, och toppade fortfarande 170km/h på mätaren kanske 140-150km/h i verkligheten!
Sen LJUDET, är inom 2-taktarna det skönaste som någongång funnits, av vad jag hört iallafall!
Kolla bara kompet, det säger nog mer än vad milen gör! Ta efter skick istället för mil, då denna motor ska klara av 1000mil utan större ingrepp.
Drar inte mycket sås häller runt 3liter milen blandad körning! går nog under 2liter enbart led i laglig fart..

VIKTEN:
Många stirrar sig blind på vikten, visst 264kg fulltankad är en heldel, men i vikten ligger både hållbarhet samt något magiskt som yamaha bara kan trolla med vikten. Både i luften, efter led och i lössnön så känns inte KG:arna speciellet mycket. Sen speciellet framtung tycker jag inte den är, men den ÄR tyngre än tex en enduro fram.
Jag är själv väldigt liten 168cm på 65stadiga KG och har inga problem att bryta runt den i snön osv.

Välbyggd skoter med fördelar o nackdelar!

Blev kanske lite långt inlägg men hoppas du fått några svar iallafall =)


Nu med mer mil på nacken bla med SXR 700 både trimmad och otrimmad står jag fast vid det jag skrev.
1234
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
38-44as matta(8 kuggs non-slip om man har råd), MTN medar från apex, quick rods eller omgjorda orginal stag i boggien så går dom minst lika bra som en mxz me 38as i lössnö.
Man måste bara fixa lite med Yamahas skotrar för att dom ska gå bättre i lössnö. Som yamaha nisse skrev, den är byggd för leder från fabrik, men om man vill så kan man få den att gå hur bra som helst i lössnö.