Köpråd Summit T3 163 2015

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Tja,

Är lite sugen på en sådan. Jag har läst om problemet med is i tunneln. Hur stort problem är det?

Nått annat som är bra att känna till?
 

Hiller

Välkänd medlem
14 jan 2014
246
0
16
Malå
det enda man har hört med T3:eek:rna är att 3" kammarna går av här och där och att dom nöter väldigt mycket slides, men annars håller jag med föregående talare om att det är en toppenskoter :)
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Om det nöter slides så kanske även mattan går varm och kammarna ger upp? I vilket fall så verkar problemen med is vara mer omfattande iaf om man läser på dootalk men alltså inte här hemma?

Putt, dra iväg ett PM med vad du har osv så jag får nått att fundera på :)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Att en matta med 3" kammar sliter slides och har känsliga kammar.... Eh, det ligger så att säga i sakens natur.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Körde en hela säsongen och var snornöjd (~150mil/32 dagar), bästa maskinen jag haft! Kommer köra en dito 154" kommande säsong (mest för att den längden passar min körning bättre).

Har inte haft några problem alls med isbildning i tunneln. Det enda problemet jag haft egentligen har varit slides (och därmed även att mattan gick varm så 1 kam borta). Köp boggiehjuls-kittet! (jag kommer göra det i år)
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Jag har en svart 2015 163 Summit t3. Kört mellan 80-90mil och är i det stora hela väldigt njöd som för övrigt fortfarande går på original remmen. Kommer mest troligt byta till en 174 till nösta säsong.

På svar på kylar frågan, is kan blidas när det är kallare kring 15 och under det brukar lossna tillslut .
Kapaciteten på den kortare kylaren räcker bra till så länge du kör i lösare snö.

Slides problem har jag bara varit med om En gång. Och inte konstigt det var STEN hårt. Vi skulle bara köra kortare sträcka till grillstuga. Då hjälpte inte isrivarna.

Men bara det finns en gnutta lösare snö med is rivarna nere är det nemasproblemas. Alltid kort med dom nere.

Bitar som lossnar från kammarna har jag inte varit med om. Men därimot kolla så inte det finns massa lösa trådar längs hela mattkanten. Vissa brp camomattor har kommit från sämre batch.

Grymt bra skoter härlig kvalité på alla detaljer etec är snål och bra pulver.

Min T3 också till salu pga byte till 2016. Mest lång styrd i lössnö väldigt fin och noggrant uppvärmd innan trotteln börjar användas :)
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Ni som har problem med slidesen, kör ni med isrivare eller utan?
Med rivare. Men de dagar det var värst spelade det inte så stor roll då det var betonghårt på vissa sträckor utan möjlighet att hitta något som ens rivarna orkade på. De dagarna fick man även kämpa för att hålla ner tempen i motorn. Men det har bara hänt i dessa extremfall gällande underlag.

Det största slitaget på slides blir exakt där boggihjulen skulle ha setat.
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
Vill bara tillägga i sådana förhållande har flertalet maskiner problem.

Förutom en 100% rullboggie samt fläktkyld motor.