Köpråd - SR Viper XTX vs MTX153

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Nästa år smäller det. Då ska det bytas skoter och en SR Viper står på första, andra och tredje plats på listan.

Problemet är bara att jag vet inte vilken jag vill ha.

Vill ha 153" matta men även den breda framvagnen vilket är en kombo som inte går att köpa stock.

Vilket alternativ blir bättre:

A) att köpa en XTX och förlänga denna till 153"

eller

B) att köpa en MTX 153" och montera nya A-armar och styrlänkarmar (någon annan skillnad mellan skotrarna)?

Är det samma längd på stötdämparna på XTX/MTX eller måste även dessa bytas?
 

UmeRogga

Välkänd medlem
28 mar 2008
260
0
16
Umeå/Boliden
Om det blir så att du köper en MTX och vill ha breda framvagnen byter jag gärna delar med dig, då jag vill ha smala framvagnen på min XTX! :)
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Har en komplett oanvänd XTX framvagn (a-armar, styrstag + Float 3 dämpare) som du kan få köpa till bra kurs.

Skickat från min YP-G70 via Tapatalk 2
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Att göra en mtx bredare innebär a-armar, dämpare och styrstag men att förlänga en xtx blir ju skenor, matta, tunnelförlängning eventuellt omdrevning och variatorjusteringar.
sen beror det ju på vad för typ av styrning du vill ha också.

du har ju redan fått bytesförslag så det är nog säkert andra som är intresserade också.
 
Last edited:

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Det håller jag helt med om!
Jag skulle gärna ta en ännu smalare framvagn till min..
M.a.o. ni tycker man ska köra den för att vänja sig.

Oavsett hur länge man kör så råder fysikens lagar, bredare spårvidd går stabilare, smalare spårvidd går lättare upp på en skida.
Det ena passar vissa bättre och det andra passar andra, vi har olika körstil, kunskap och trivs att köra i olika terräng.

Jag får spunk på frågor som "vilket tryck funkar bäst i framdämparna" t.ex.
Finns inget rätt svar, är det så farligt att testa själv?

Skickat från min YP-G70 via Tapatalk 2
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
M.a.o. ni tycker man ska köra den för att vänja sig.

Oavsett hur länge man kör så råder fysikens lagar, bredare spårvidd går stabilare, smalare spårvidd går lättare upp på en skida.
Det ena passar vissa bättre och det andra passar andra, vi har olika körstil, kunskap och trivs att köra i olika terräng.

Jag får spunk på frågor som "vilket tryck funkar bäst i framdämparna" t.ex.
Finns inget rätt svar, är det så farligt att testa själv?

Skickat från min YP-G70 via Tapatalk 2
Absolut. Men tycker framvagns bredden går väldigt bra på leden det är snarare matta/boggin som sätter stopp före.